Dansk

Hjælp til Dansk stil :)

24. september 2009 af Meandmy1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

En der kan, rette den her stil. For sproge_ stave_gramatik fejl. evt. kan hjælpe mig med at skrive den med bedre sproge.

1)
Utopi;
Selve ordet "utopi" stammer fra Sir Thomas More. Han var en højtstående engelsk adelsmand hos kong Henrik 8. af England. I 1515 blev More henrettet for højforræderi.
Han skrev på latin, ordet "utopi" der enten kan betyde "intet" eller "bedste" men også det uopnåelige sted.
Utopierne har haft meget forskellige betydning i samfundet gennem tiden.
- I 1900 "utopi" definition = Det sted, der ikke findes.
- I 1950 "utopi" definition = Intet sted.
Utopi, man kan sige det ikke eksisterende sted. Eller det perfekte sted, det er Paradoks nogle der kan ikke lade sig gøre. Der er folk der mener at Kommunisme er/var Utopi. Alle lige har det godt. Utopi vil være paradis på jorden. Der er folk i udlandet der mener at Danmarks velfærdstaten er et utopi, så det kommer altid an på hvor man befinder sig når man definer utopi. Stræben efter Utopia er stor, men der findes ikke det endegyldige svar på, hvordan denne verden ser ud. Jeg mener at hvis man ser det fra et religiøst syn, så får man noget der ligner Paradis, eller man kan se det fra et rationelt syn så får man noget der ligner "Puto" ( Novellen af Niels Klims under jordeskerejse)


Dystopi;
Dystopi er den dystre version. Det modsatte af utopi, idealsamfund. I dystopien skildres samfund med skræmmende elementer, ofte henlagt til fremtiden.
De fleste af de litterære dystopier omfatter samfund hvor mennesker er undertrykte, berøvet muligheder og/eller udtryksformer eller tankemæssigt underudviklede i forhold til verden i dag.
Og for nogen er velfærdstaten et dystopi, fordi de betaler så meget skat.

2)
Potu;
Potu er et stabilt samfund, beboerne er uddannet i en enkel videnskab. Det som de er bedst til, på den måde kan deres evner udnyttes og bliver til støre mulig gavn for samfundet. I Potu elsker de at diskutere, argumenter forskellig emner. De hylder deres bønder dem som skaffer mad, de er ikke nysgerrige over for noget nyt. Er ikke nedlande over de ukendte, der er religionstolerance. Der er frihed, de går meget op i traditioner. Der findes dødsstraf, hvis en borger foreslå en ny lov og det vurderes ikke brugbare få vedkommende dødsstraf.


Potuanerne er altid raske, alt er altid godt, altid glade. På et måde er de altid empati, uden med følelse. De kender ikke til kærlighed for de kan ikke mærke had. For vi ved jo at modsætningerne skaber hinanden. Potu er en verden hvor alt det overflødige er blevet fjernet. Og kun de ting der gør den til et unik sted står tilbage. I Potu er kvinderne overlagner mænderne. Kvinder har de høje embeder arbejde. Mænderne er fra naturens side af bedre udrustet til at laver hårdt arbejde jvn. husarbejde.


Her sætter mennesker den personlige frihed meget højt. Alle er ligestillet, hele den her klode bestå af kun et enkelt land, som er flere hundrede gang større end vores jord. Indbyggerne taler det sammen sprog med lidt forskellig dialog. De kender ikke til kærlighed for de kan ikke mærke had. For vi ved jo at modsætningerne skaber hinanden. Det er en verden hvor alt det overflødige er blevet fjernet. Indbyggerne har ikke evne til empati, de oplever ikke empati over for hinandens glæde og sorg. For de har og vil ikke lærer det. Følelser gør en til at føle mange ting, fra had til sorg, mennesker har aldrig været i stand til at kontroller det. For at rede deres egen eksistens fra dem selv. De har lærred, at ikke kunne føle noget. Før dette mindede deres verden meget om vores sagde en af de professorer som har læret mig deres sprog. Efter som jeg havde fortællte ham om vores verden, om de ideologier der er, om vores demokrati. Og om vores velfærdsystem, Jeg kunne se på ham at ikke en eneste af det ting jeg sagde var noget nyt for ham. Det føltes som om at han viste hvad jeg vil sige næst. Man kunne se på ham at han var slet ikke imponeret over det jeg sagde.
Jeg trak mig tilbage og sæt mig igen på min plads. han blev tavs i et par minutter men så begyndte han at fortælle om det lov der holder balance i det hele. Han fortællte at.
De har dannet en nye love som de kalder "Granaton" For at kunne finde og udrydde den sande kilde af menneskernes umenneskelighed til dem selv og de er kommet til det at dette er evnen til at kunne føle.
De siger at der er symptomer i menneskernes hjerter og de symptomer er had, vred og krig. Sygdommen er menneskelig følelser, de siger at de har været i stand til at kunne helbrede de symptomer. Nu har de fred med dem selv og alle mennesker er ens.
Og alle de ting som kunne for dem til at føle igen har de brand og ødelagt. For at holde balancen og kontrollen. Er kontrol en nødvendighed for at muliggøre frihed. Jeg kunne ikke lad være med at forstille mig hvad der vil ske hvis vi gjorde det på sammen måde.
Hvis der opstår for store forskelle og derved for store problemer til at man kan løse dem verbalt, reagere vi mennesker med voldelige og krigeriske instinkter. Vi skubber fornuften til side og bekriger og terroriser hinanden. Dette er store brud på tryghed og frihed.
Her ned findes ikke noget religion, det eneste de tror på er de love der er. For indbyggerne her mener at med religion kommer holdninger og det forstørrer forskellighederne mellem dem. jo længer der bliver mellem meningerspolerne desto mere kontrol har de bruge for at bibeholde deres samfund.
Mennesker har altid elsket at dele sig i grupperinger. Så længe de har eksisteret, i deres religion, race, osv. "Granaton" loven er dannet for at undgår alt det. Og for at kontrollere modsætninger.
Det vi i vores øjne ser som det gode, vil med andre øjne blive set som det onde og det skaber modsætninger og konflikter.
Selvfølerlig, svaret jeg ham hvor uenige jeg var med deres ideologi, Kontrol kan kun sikre illusionen frihed, med et højt stemme. Jeg fortællet ham at kontrol altid har været en del af menneskeheden i vores verden. At i tidligere regimer har man haft de magthavere undertrykket de svage for at beholde magten. Og at mennesker under meget kontrollerede system gjort oprør mod totalitærregimer. Frihed er om man tør at være fri, det er op til det enkelte individ.
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. september 2009 af exatb

1)
Utopi;
Selve ordet "utopi" stammer fra Sir Thomas More. Han var en højtstående engelsk adelsmand hos kong Henrik 8. af England. I 1515 blev More henrettet for højforræderi.
Han skrev på latin, ordet "utopi" der enten kan betyde "intet" eller "bedste" men også det uopnåelige sted.
Utopierne har haft meget forskellige betydninger i samfundet gennem tiden.
- I 1900 "utopi" definition = Det sted, der ikke findes.
- I 1950 "utopi" definition = Intet sted.
Utopi (man kan sige) kan betyde "det ikke eksisterende sted". Eller det kan betyde "det perfekte sted", det er et Paradoks; (nogle) noget der kan ikke lade sig gøre. Der er folk der mener at Kommunisme er/var Utopi; alle (lige) har det lige godt. Utopi (vil) kan være paradis på jorden. Der er folk i udlandet der mener at Danmarks velfærdstat(en) er et utopi, så det kommer altid an på hvor man befinder sig når man definerer utopi. Stræben efter Utopia er stor, men der findes ikke det endegyldige svar på, hvordan denne verden ser ud. Jeg mener at hvis man ser det fra et religiøst synspunkt, så (får man)er det noget der ligner Paradis, eller man kan se det fra et rationelt synspunkt, så får man noget der ligner "Puto" ( Novellen af Niels Klims (under jordeskerejse))underjordiske rejse.


Dystopi;
Dystopi er den dystre version. Det er det modsatte af utopien: Idealsamfundet. I dystopien skildres samfund med skræmmende elementer, ofte henlagt til fremtiden.
De fleste af de litterære dystopier omfatter samfund hvor mennesker er undertrykte, berøvet muligheder og/eller udtryksformer eller tankemæssigt underudviklede i forhold til verden i dag.
(Og for nogen)For andre er velfærdstaten et dystopi, fordi de betaler så meget i skat.


2)
Potu;
Potu er et stabilt samfund. Beboerne er uddannet i en enkel videnskab. De gør det som de er bedst til; på den måde kan deres evner udnyttes bedst muligt, og de bliver til størst mulig gavn for samfundet. I Potu elsker de at diskutere, (argumenter) forskellige emner. De hylder deres bønder; dem som skaffer mad. De er ikke nysgerrige (over for noget nyt.), er ikke nedladende over for de ukendte, og der er religionstolerance. Der er frihed, de går meget op i traditioner. Der findes dødsstraf, hvis en borger foreslår en ny lov og det vurderes at den ikke er brugbar(e), får vedkommende dødsstraf.

Potuanerne er altid raske, alt er altid godt, alle er altid glade. På en måde er de altid empatiske, uden medfølelse. De kender ikke til kærlighed for de kan ikke mærke had. For vi ved jo at modsætningerne skaber hinanden. Potu er en verden hvor alt det overflødige er blevet fjernet. Og kun de ting der gør den til et unik sted står tilbage. I Potu er kvinderne (overlagner) overlegne i forhold til mænderne. Kvinder har de høje embeder (arbejde). Mænderne er fra naturens side (af) bedre udrustet til at lave(r) hårdt arbejde jvn. husarbejde.


Her sætter mennesker den personlige frihed meget højt. Alle er ligestillet, hele (den her) kloden består af kun et enkelt land, som er flere hundrede gange større end vores jord. Indbyggerne taler det samme(n) sprog med lidt forskellig (dialog)dialekt. De kender ikke til kærlighed for de kan ikke mærke had. For vi ved jo at modsætningerne skaber hinanden. Det er en verden hvor alt det overflødige er blevet fjernet. Indbyggerne har ikke evne til empati, de oplever ikke empati over for hinandens glæde og sorg. For de har (og vil ikke lærer)aldrig lært det. Følelser gør (en til) at man kan føle mange ting, lige fra had til sorg, mennesker har aldrig været i stand til at kontrolle(r) det. (For at rede deres egen eksistens fra dem selv. De har lærred, at ikke kunne føle noget)For at redde deres eksistens, har de lært sig ikke at føle noget. (Før dette)Tidligere mindede deres verden meget om vores, sagde en af de professorer som har lær(e)t mig deres sprog. (Efter som jeg havde fortællte)Jeg fortalte ham om vores verden, om de ideologier der er, om vores demokrati, og om vores velfærdsystem, Jeg kunne se på ham at ikke en eneste af de(t) ting jeg sagde var (noget) nyt for ham. Det føltes som om at han vidste hvad jeg ville sige (næst). Man kunne se på ham at han (var) slet ikke var imponeret over det jeg sagde.
Jeg trak mig tilbage og (sæt)satte mig igen på min plads. han blev tavs i et par minutter men så begyndte han at fortælle om (det)den lov der holder balance i det hele. Han (fortællte)fortalte at
de har (dannet)lavet en ny(e) love som de kalder "Granaton" For at kunne finde og udrydde den sande kilde (af)til menneskernes umenneskelighed (til dem selv). (0g) De er kommet frem til (det at dette)at det er evnen til at kunne føle.
De siger at der er symptomer i menneskernes hjerter og de symptomer er had, vrede og krig. Sygdommen er menneskelige følelser, og de siger at de har været i stand til at kunne helbrede de symptomer. Nu har de fred med (dem)sig selv og alle mennesker er blevet ens.
Og alle de ting som kunne (for)få dem til at føle igen har de (brand)brændt og ødelagt, for at holde balancen og bevare kontrollen. Er kontrol en nødvendighed for at muliggøre frihed? Jeg kunne ikke lade være med at forstille mig hvad der ville ske hvis vi gjorde det på sammen måde.
Hvis der opstår for store forskelle og derved for store problemer til at man kan løse dem verbalt, reagerer vi mennesker med voldelige og krigeriske instinkter. Vi skubber fornuften til side og bekriger og terroriserer hinanden. Dette er store brud på tryghed og frihed.
Hernede findes ikke nogen religion, det eneste de tror på er de love der er. For indbyggerne her mener at med religion kommer holdninger og det forstørrer forskellighederne mellem dem. jo længere der bliver mellem mening(er)spolerne desto mere kontrol har de brug(e) for, for at bibeholde deres samfund.
Mennesker har altid elsket at dele sig i grupper(inger. Så længe de har eksisteret,) i deres religion, race, osv. "Granaton" loven er dannet for at undgå(r) alt det, og for at kontrollere modsætningerne.
Det vi i vores øjne ser som det gode, vil med andre øjne blive set som det onde og det skaber modsætninger og konflikter.
(Selvfølerlig)Selvfølgelig fortalte (svare) jeg ham hvor uenige jeg var med deres ideologi, Kontrol kan kun sikre illusionen af frihed. (med et højt stemme). Jeg (fortællet)fortalte ham at kontrol altid har været en del af menneskeheden i vores verden. At i tidligere regimer har (man haft de) magthavere undertrykt(ket) de svage for at beholde magten. Og at mennesker under meget kontrollerede systemer har gjort oprør mod totalitære regimer. Frihed er et spørgsmål om (man tør) at turde være fri, det er op til det enkelte individ.


Skriv et svar til: Hjælp til Dansk stil :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.