Afsætning
SEGMENTERING
Hvordan identificere man segmenter?
Svar #1
07. oktober 2009 af kuhn (Slettet)
Ved segmentering deles markedet op i væsentlige og målbare grupper, dvs. segmenter på baggrund af f.eks. demografi, købsadfærd og øvrige informationen. Demografi er græsk og betyder ’befolkningsbeskrivelse’. Demografi eller befolkningslære er videnskaben om et givet områdes befolkningsforhold, dets størrelse, sammensætning og udvikling samt de forhold og egenskaber, der yder indflydelse herpå. Ved hjælp af segmenteringen er det lettere at målrette sin strategi, taktik og markedsføring. mod de valgte segmenterede grupper F.eks. afviger de prisfølsomme og kunder der lægger vægt på kvalitet klart fra hinanden i deres købsadfærd hvorfor man kan segmentere på dette.
Identifikation af segmenter sker ud fra tilgængelige data/informationer fra. f.eks. en markedsanalyse, Danmarks Statistik - samt almindelig logik og kreativitet.
Man kan f.eks lave et skema hvor man opdeler det i 4 kolonner:
Beskrivelse Håndterbar mængde Fordeling/Relation Faktiske tal og/eller procent
Befolkning Danmark Alle Antal / 100%
Befolkning Mænd/Kvinder Andel Kvinder Antal / 52%
Befolkning Kvinder 21 - 30 år Aldersgruppe Antal / 12%
Håber du kan bruge det.
Skriv et svar til: SEGMENTERING
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.