Søgning på: biologi pensum. Resultater: 10581 til 10600 af 11183
-
Håndbøger til de enkelte fag mangles!!
ForumindlægHej. Jeg er en 1g elev på Silkeborg Gymnasium, som netop har sat sig for at lave sine matematik lektier. Jeg fangede ikke hvad min lærer sagde i timen, da han snøvlede rundt i sine forklaringen men endte alligevel med at forstå det til bunds fordi jeg havde min ¨Matematik håndbogen¨ ve... -
blod
ForumindlægHej.. jeg er ved at lave en biologi-opgave.. Heri skulle en del spørgsmål besvares.. Nogle af disse er jeg i tvivl mht. svaret.. håber noget er i stand til at hjælpe... 1.Hvordan er dominans forholdet mellem de 3 allele gener, der,bestemmer om du har blodtype a, b,ab eller 0? hvordan er dominan... -
Spørgsmål vedr. Darwinisme
ForumindlægHey folkens. Jeg er ved at skrive en opgave om Darwinisme, og er blevet i tvivl om hvilken overskrift jeg skal give følgende: "Darwin (1809-1882), engelsk naturforsker. Darwin gjorde en vigtig indsats indenfor flere områder af biologi og geologi, men er mest kendt for sin lære om arternes ... -
Er i tvivl
ForumindlægHej jeg har afsluttet HF, og i øjeblikket tager jeg Mat A på gsk, som jeg snart også afslutter. Mit snit er på ca. 10,3 med bonus. Jeg er aller bedst til de naturvdenskabelige fag kemi, mat, og biologi. Jeg har altid villet læse til farmaceut, hvilket jeg nemt kan komme ind på, da adgangskvotient... -
Klassisk Genetik, Hjælp til illustration
ForumindlægHej Jeg sidder under min Biologi- B 24 timers eksamen og arbejder med de vedlagte artikler og illustrationer som jeg har fået udlevet. Ville høre om der var en venlig sjæl der kunne, godkende/bekræfte/komme med kritik på det jeg har skrevet om vedhæftede figur? På forhånd mange tak!! ... -
forurenings bedømmelse af sø
Forumindlæghej alle :D Jeg har fået en rapport for i biologi, hvor jeg skal forureningsbedømme en sø. Vi fangede nogle vanddyr som vi har noteret ned, samt vi målte ph-værdien til 6, og ud fra det skal vi så kunne skrive en rapport om emnet. Jeg har nok i bund og grund bre lidt svært ved at se udfra dyrene ... -
P-piller og hormoner, hjælp til eksamen
ForumindlægHej! Jeg er i gang med at læse op til biologi C. kort sagt har jeg lidt problemer med at finde ud af hvordan de forskellige hormoner som er tilsat p-piller påvirker de overordnede hormoner. Gestagen som er syntetisk progesteron, påvirker: at der bliver produceret sejt slim som forhindr... -
bio c spørgsmål
ForumindlægHey, skal op i biologi C eksamen.. så har lige nogle ting jeg skal have afklaret. 1)Glukose og aminosyrer optages i tyndtarmen til blodkarsystemet vha. ... aktiv transport eller faciliceret transport? 2) Nogen som simpelt kan forklare mig proteiners, kulhydraters samt fedts opbygning? Kemisk! F... -
Anaerob og aerob forbrænding
ForumindlægJeg har snart årsprøve i Biologi, så jeg har brug for hjælp til følgende: I min bog står der at "...ved omstillingsfasen fra hvile til arb. kører musklerne på anaerob forbrænding (- ilt). Først opbruges nogle af ATP-lagrene, dernæst kreatinlagrene, derefter er der en "ufuldstændig forb... -
Vækst og Artsdiversitet Haster:(
ForumindlægHej, jeg er virkelig gået i stå med en quiz om biologi, er der nogle af jer der kan svarene på nogle af de her? det ville virkelig være en stor hjælp :) : I en tropisk regnskov er der : a. mange nicher b. få nicher c. ingen nicher i en dansk hvedemark er der : a. mange nicher b. få nicher c. ing... -
Hjælp til sars opgave
ForumindlægJeg sidder med en biologi opgave angående sars. Opgaven indgår i sættet fra maj 2004. Jeg har problemer med den anden del af den store oppgave, B. Opgaven lyder : Man arbejder på udvikling af forskellige typer vaccine mod SARS. En vaccineform består i indsprøjtning af SARS-virus tømt for arve... -
Kan man det?? Hjælp!
ForumindlægHejsa.. Jeg er lige startet i gymnasiet efter sommerferien. Det går egentlig helt fint, lige bortset fra at jeg har fortrudt min studieretning. I øjeblikket ser min studieretning sådan ud: Samfundsfag A, Engelsk A, Matematik B Jeg valgte den i sin tid, fordi jeg ikke anede hvad jeg ville ... -
Diskussion på rapport
ForumindlægHej vi har en rapport for i Biologi og det er egentlig gået meget godt men nu er jeg kommet til diskussionspunktet og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal gøre ... ? Opgaver handler om Survival of the fittest / naturlig selektion hvor vi havde et bønne forsøg : Vi vil efterlign... -
snyd
ForumindlægHej Jeg har et stror problem nu. Jeg havde afleveret en biologi rapport også fik jeg hjælp af en her fra. men han brugte så store ord også sagde han jeg skulle skrive det sådan som han skrev også aflevere jeg det. Også fik jeg den tilbage så skriver min lærer at det er (afskift)!! kopi! Nu har j... -
Ideér til emner / fagkombinationer
ForumindlægI dette indlæg kan der vendes ideer til problemstillinger inden for forskellige fagkombinationer. F.eks. Matematik-Fysik: - Mekanik (Bevægelsesanalyse) - Signalbehandling - Bobler (http://fys.dk/perspektiv/per/ma/05ma/haefte/6_bobler.html) Matematik-Biologi: - Biostatistik (Biologiske fors... -
Osmose og diffusion
ForumindlægJeg er virkelig på skideren og har desperat brug for noget inspiration til nogle spørgsmål til min biologi rapport om osmose og diffusion i kartoffel. Spørgsmålene lyder følgende: Hvad skete der med cellernes størrelse i saltvand? Hvilken vej vandrede vandet gennem cellemembranen, mens kartoffe... -
krysninger af squash.
ForumindlægHej, sidder fast i biologi, så håber derfor nogen kan hjælpe. En ren linie af squash med skiveformede frugter krydsedes med en ren linie med lange frugter. Squashens form er bestemt af 2 gener, I F1 havde alle planter skiveformede frugter. I F2 forekom 3 fænptyper, idet den ovale type er ny. Anta... -
Kolera
ForumindlægHej alle :)Kolera er en virus som har inficeret en bakterie. Jeg har brug for hjælp. Jeg er rigtig dygtig til bio, men en del omkring sygdommen har jeg ikke styr på.1)Man drikker noget kolerainficeret vand.. hvordan kan det være at bakterien overlever mavesyren? Dertil;2)Hvordan kan det være at ... -
pH værdi af CO2 i vand
ForumindlægJeg har fagene biologi og kemi i mit nv forløb, og der er noget jeg undrer mig over. Jeg har lavet et forsøg som går ud på at finde ud af, hvor meget CO2 man udånder under fysisk aktivitet og ved hviletilstand, og om der sker ændringer fra hvile til når man udøver fysisk aktivitet. Testpersonen ... -
Osmose
ForumindlægHej jeg er ved at lave en rapport ud fra et forsøg om osmose, som vi har lavet i biologi.. Osmose er hvor vandet søger fra høj vandkoncentration imod lav vandkoncentration, det er jeg med på. Det jeg ikke helt kan finde ud af, er fordi jeg har en blodcelle og den blodcelle har vi blandet med en...
