Søgning på: biologi i fokus. Resultater: 11481 til 11500 af 14099
-
Redoxreaktion: Laktat til pyruvat
ForumindlægHej :) Jeg sidder med reaktionen, hvor laktat ved hjælp af enzymet laktatdehydrogenase oxideres til pyruvat. Dette forgår ved hjælp er coenzymet NAD+, som reduceres ved reaktionen. Er det muligt at finde oxidationstal for de enkelte stoffer i reaktionen og herved opstille en reaktionsligning, hvo... -
Tage HF fag over sommeren?
ForumindlægHej kære studievejledere, Jeg er ved at tage en fuld HF nu på enkeltfag. Men da jeg gerne vil være færdig om et år så har jeg travlt. Mit spørgsmål er så, hvis det er nogen skoler der tilbyder elever sommerundervisning? Jeg har brug for at tage Samfund B i sommer, så at jeg ikke skal læse 5 fag e... -
Søger brugte bøger!!
ForumindlægHej alle. Jeg søger følgende bøger til studiet på Biologi på SDU: 1. N.A Campbell & J.B Reece: Biology, Pearson/Cummings, 9th edition, 2011. ... -
Merit HF-enkeltfag til toårig STX
ForumindlægHej allesammen Jeg er en 17årig der går på HF-enkeltfag efter jeg droppede ud af almindelig STX. Jeg har afsluttet følgende på STX: NV, AP, samfundsfag C, biologi C, fysik C, mediefag C og matematik C I år vil jeg afslutte følgende på HF: dansk A, engelsk B, matematik B Jeg har vedhæftet den stud... -
hjælp til aflevering om vinproduktion i Danmark
ForumindlægHej, vi har nogen sprøgsmål som vi gerne vil have svar på. Det er både biologi, kemi og geografi 1. Forklar alkohols egenskaber og hvordan det fremstilles. ren ethanol (altså alkohol) kan fremstilles ved destillation af gærringsmæsk, hvori alkoholen er dannet ved en gæring af kulhydrater 2. H... -
Glukose-6-fosfatase betydning for leverceller
ForumindlægHej alle sammen. Jeg sidder med en aflevering i biologi (skal afleveres 23.30 i aften), og er gået i stå ved følgende spørgsmål: Glucose-6-fosfat kan ikke transporteres gennem cellemembranen. Det kan glucose, idet det transporteres gennem cellemembranen ved faciliteret diffusion. Forklar,... -
Pyrogener
ForumindlægHej allesammen :) Mangler hjælp til to spørgsmål til min aflevering. Håber der er en der kan give hints eller hjælpe mig. Spørgsmålene; 4. Forklar, hvordan mængden af udskilt interleukin kan anvendes som et kvantitativtmål for, hvor forurenet lægemidlet er. Inddrag figur 3. 5. Diskuter anvende... -
HTX / STX? Help me with the decision!
ForumindlægHej derude. Jeg er igang med at vælge min videregående uddannelse efter 9. klasse. Jeg havde allerede HTX i tankerne som min første prioritet, men har sådan tabt lysten til HTX. Ser STX & HTX som utrolige gode uddannelsesmuligheder. Jeg er jo god til matematik, biologi og samfundsfag osv., s... -
hjææææælp!! :)
ForumindlægHej alle derude.. Jeg går i 9 klasse, og har stærkt brug for hjælp.. Jeg skal vælge hvilken ungdomsuddannelse, jeg vil begynde på, efter sommerferien. Mit problem er så, at jeg ikke ved om det skal være hhx eller stx? Jeg elsker samfundsfag, matematik samt biologi meget. efter jeg er færdig med g... -
Chi i anden
ForumindlægJeg er ved at skrive en opgave i biologi + matematik, som omhandler epistasi og bygplanter. I opgaven skal jeg undersøge, om det observerede resultat er lig med det forventede resultat. Dette har jeg gjort ved hjælp af chi^2-testen, hvor jeg har udregnet teststørrelsen til at være 0,42 , og p-væ... -
AT emne (samf + ?)
ForumindlægJeg er så uheldig at have en naturvidenskabelig linje (mat a, bio a, id b) og jeg kan SLET ikke finde ud af hvad jeg vil skrive om. Jeg har valgt at sige at jeg vil skrive i samfundsfag, for jeg tror at jeg vil kunne bruge det uanset hvilket emne jeg vælger, men mit problem er fag nummer to. Eft... -
Beregning af maksimal CO2 dannelse ..
ForumindlægHej, jeg har en opgave i biologi hvor vi har lavet et forsøg med gær. Vi har prøvet på at finde ud af hvordan gæringsprocessen forholder sig ved forskellige pH-vædier. Vi har derfor lavet nogen pufferopløsninger med forskellige ph. Nu skal jeg beregne hvor meget CO2 der kunne dannes(bleve omdanne... -
Nogle gode idéer?
ForumindlægHejsa alle sammen Jeg har et problem med et led i den opgaveformulering, jeg har fået udleveret. "Opgaven" ser således ud: Analysér de samfundsmæssige (økonomiske, sociale eller politiske) årsager til og konsekvenser af misbrug af pågældende stof. Mine fag er biologi og samfundsfag, o... -
Studerende på IHA søger privatelærer
ForumindlægHejsa....... Jeg er en smilende 22 årige pige med anden etnisk baggrund., som bor i Århus. Jeg har efter 2 års sabat år startet på uddannelsen (civilingeniør i biotek). Vil rigtig gerne tænke mig at have en sød privatlærer, der kan forklare mig nogle af de formler / opgaver grundigt, så jeg kan... -
Propionyl coA carboxylase
ForumindlægHejsa Jeg har en opgave for, hvori en af punkterne er, at jeg skal forklare biokemisk, PCC (propionyl coA carboxylase), hvad effekten er af dette enzym (altså hvordan PCC fungerer, jeg har læst mig frem til at det er biotinafhængigt), men jeg forstår ikke hvordan det bindes osv. og hvordan enzyme... -
Studieretningsopgave
ForumindlægHej Snart skal der vælges emner til stx 3.g studieprojektsopgave, som er en opgave i form af en eksamen. Jeg skal skrive i Kemi og biologi og har nogle spørgsmål: Er der nogle der har forstand på acetylsalicylsyre eller paracetamol, som evt. kan anbefale nogle gode bøger/tidsskrifter/dokumenter... -
Haster - hjertet spørgsmål
ForumindlægHej! :) Jeg har en biologi aflevering for til i aften, og jeg har fået nogle diskussionsspørgsmål, som jeg skal svare på. Jeg har bare lidt svært ved nogle af dem. Håber der er nogle som vil hjælpe, evt. bare med et enkelt :) 2. Beskriv hjertekammer, forkammer og hjerteklappen og forklar, hvor... -
DNA-sekvens og elektroforese
ForumindlægHej alle! Jeg sidder og bakser med noget biologi, der ikke rigtig giver mening for mig. Det drejer sig om DNA-sekvens og elektroforese. Indtil videre har jeg fundet ud af, at DNA-sekvens går ud på, at en baserækkefølgen i et DNA skal bestemmes. DNA-strengene brydes til to strenge, og der påsætt... -
siRNA
ForumindlægHej Jeg skal lave hele opgave 2 i denne eksamenssæt: http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF10/Proever%20og%20eksamen/Tidligere%20skriftlige%20opgavesaet%20stx%20og%20hf/100818_opgave_biologi_A_stx.ashx Og jeg synes det er nu vigtigt at lave dem helt rigtigt, da jeg snart er færdig med gymnas... -
Acceptabel problemformulering?
ForumindlægHej. Jeg har endnu ikke fået godkendt min problemformulering, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har nu prøvet i forbindelse med opgaveformuleringen om, at man skal undersøge og diskutere en sag hvor iscenesættelse og/eller overvågning indgår. + diskussion af dens muligheder og begrænsninge...
