Biologi

Propionyl coA carboxylase

29. marts kl. 21:21 af Signekas - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa
Jeg har en opgave for, hvori en af punkterne er, at jeg skal forklare biokemisk, PCC (propionyl coA carboxylase), hvad effekten er af dette enzym (altså hvordan PCC fungerer, jeg har læst mig frem til at det er biotinafhængigt), men jeg forstår ikke hvordan det bindes osv. og hvordan enzymet kan blive inaktivt ift. hvis der sker en mutation i PCCA. 

Håber virkelig nogle kan hjælpe med at forklare dette. Jeg har læst en masse videnskabelige artikler, men kan simpelthen ikke forstå biologien bag det. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts kl. 18:37 af DrNielsen

PCC karboxylerer propionyl-CoA til methylmalonyl-CoA. Propionyl-CoA dannes ved nedbrydning af fedtsyrer med et ulige antal carbongrupper og forgreninger ved nedbrydning af aminosyrerne isoleucin, methionin, threonin og valin. Derudover også ved nedbrydning af thymin-holdige nukleotider.

Methylmalonyl-CoA kan metaboliseres videre til Succinyl-CoA der videre indgår i citratcyklus og kan omsættes til sukker.

Det kan nævnes at biotin indgår som prostetisk gruppe i karboxylasen.

:-)

- - -

Nielsen

Læge

Svar #2
30. marts kl. 19:43 af Signekas

Hej tak for svar. Er det muligt du kan hjælpe mig lidt frem til hvordan PCC karboxylerer propionyl-CoA til methylmalonyl-CoA. Jeg har læst et pubmed-link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5725275/?fbclid=IwAR1KqLiGAltTU9gwByKKouEktvBCf52jDVIiKK6GT7s7JWLuuY4zQWX5Qh8 

Men har så svært ved at forstå afnittet "PCC's function". :)

Synes det er rigtig svært at finde en "nemmere" forklaring på det på nettet desværre

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. marts kl. 20:05 af DrNielsen

Du har simpelthen været på Pubmed allerede - det er simpelthen kanon godt!

Fagtermerne på pubmed kan godt være lidt tunge. Jeg skal nok lige kigge på det senere i aften :-)

- - -

Nielsen

Læge

Svar #4
30. marts kl. 20:13 af Signekas

Det er nemlig lige præcis det jeg synes de er, især i dette tilfælde desværre.
Tusind tak! Det ser jeg rigtig meget frem til :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. marts kl. 22:02 af DrNielsen

PCC's primære funktion er at katalysere karboxyleringen af P-CoA til MM-CoA. P-CoA er produceret som et nedbrydningsprodukt af kolesterol, valin, fedtsyrer kæder med ulige antal C-atomer, methionin, isoleucin og tjreonin. Alle karboxylase, herunder PCC, er 'promiskuøse' - altså de holder sig ikke til enkelte stoffer. De kan karboxylerer mange -acyl.CoA stoffer. Affiniteten('tiltrækningskraften') er dog størst for P-CoA.

Enzymet kræver biotin bundet til biotin-karboxyl bærer protein(BCCP) på enzymets aktive site. Biotin/karboxylase domænet(BC) katalyserer først den MgATP-afhængige karboxylering af nitrogenmolekylet i position N1 af biotin. Dette er et reversibelt skridt i processen. Karboxy-biotin tranlokeres så det kan interagere med carboxytransferase domænet(CT). Herefter flyttes karboxylgruppen fra biotin til alfa positionen på carbon-molekylet i P-CoA. 

:-)

- - -

Nielsen

Læge

Skriv et svar til: Propionyl coA carboxylase

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.