Søgning på: srp biologi historie. Resultater: 18361 til 18380 af 28854
-
Bekæmpelse af lungebetændelse
ForumindlægHej. Jeg er ved at skrive biologi aflevering, og der er et spørgsmål, jeg ikke helt forstår. Spørgsmålet er: - Giv forslag til, hvad der kan være årsag til, at visse former for lungebetændelse er vanskelige at bekæmpe med antibiotika. Begrund dit svar. Er der nogen, der kan hjælpe? Vil virkelig v... -
Opgave om siRNA
ForumindlægJeg har en biologi opgave for til på tirsdag om siRNA og DNA Er er nogle der kan hjælpe? Opgaven lyder: 1. Forklar, hvorfor fx virus eller fedtstoffer anvendes til at få si RNA ind i cellernes cytoplasma. 2. Angiv basesekvensen i det siRNA, der kan begrænse produktionen af proteinet, som det vi... -
Problemformulering
Forumindlæghej :) Jeg skal til at gå i kødet på min AT5, hvor mine fag består af biologi og religion. Det overordnede emne er Darwin - rejser, forandring og ny viden. Mit problem er så, at jeg er fuldstændig på bar bund mht. min problemformulering! Det er et virkelig interessant emne, der er bare så man... -
AT - Plastik i havet
ForumindlægHej alle sammen Jeg har valgt kemi c og biologi A i AT i år. Jeg har emnet plastik i havet med innovation. Halvdelen af mit innovationsprojekt er en eletronisk skraldespand i havet med fangerarme som kan fange plastik i havbunden. Hvilken kemisk reaktion vil der ske hvis der befinder sig elektr... -
genetisk variation og naturligselektion
ForumindlægGenetisk variation føre til gode egenskaber, som gøre en art mere ressourcedygtig Disse egenskaber hedder de fænotyper? det er hvad man kan se med øjet. Hvad nu hvis man klog, det kan man ikke se? Mit spørgsmål. er kort sagt, hedder de egenskaber vi får fra genetisk variation fænotyper? eller... -
Ånder træer?
ForumindlægHejsa;) Jeg skal op i biologi i morgen, så kiggede lige på mine notater og notater, som jeg havde fået af andre. De har skrevet at træer bruger CO2 om dagen og laver fotosyntese, men ånder om natten. De har skrevet at træer har brug for ilt om natten, men det kan jeg ikke forstå.. Tak på forhånd,... -
Biokemisk iltforbrug
ForumindlægHej allesammen Jeg skal op til eksamen på mandag i biologi. Jeg har ledt både min lærebog og internettet tyndt efter at finde ud af, hvordan man omregner sit BI15-tal til et BI5-tal. Er der nogen der kan henvise til en tabel eller formel der kan bruges? På forhånd tak. Venlig hilsen Emil -
DNA (forsøg)
ForumindlægHejsa. Vi skal i biologi lave et forsøg med isolering af DNA fra en frugt (jordbær). Til dette hører et spørgsmål med, som jeg simpelhen ikke helt forstår. Spørgsmålet lyder spædedes: “• Hvilke bioteknologiske metoder kan man bruge den oprensede DNA til?” Altså, vores forsøg er jo kun at isolere... -
biologiske effekter af motion?
ForumindlægJeg skal til biologi eksamen på mandag, og et af spørgsmålene, jeg kan trække lyder "Gør rede for de biologiske effekter af motion". Jeg syntes sådan set det lyder som et ret simpelt spørgsmål, men alligevel kan jeg ikke komme på noget som helst at sige om det. Har I nogle forslag? -
metode samf og bio
Forumindlæghej kan nogen hjælpe mig med metoder i biologi og samfundsfag? problemet er at jeg ikke ved hvilken metoder jeg har brugt. jeg kan sende min AT opgave, så kan en hjælpsom godhjertet person se og hjælpe mig :( jeg sidder med den grønne AT-bog, men den er virkelig bar så dårlig, at jeg ikke fatter ... -
gødning til radisser
ForumindlægHej mig og min ven skal lave et biologi projekt om gødning og så skal vi finde ud af hvad for en slags gødning der er bedst til plantning af radisser i jorden. vi har 3 slags gødningstyper gødningstype 1: organisk gødning. gødningstype 2: kunstgødning. gødningstype 3: grøngødning så vi vil gerne ... -
Spændinger OSV
ForumindlægHejsa jeg skal op til tværfaglig eksamen (fysik/kemi, biologi & geografi) idag senere. Jeg skal skrive noget ned om spændinger, hvis i forstår mig. Altså volt, ampere osv. Jeg har lidt svært ved at finde de forskellige navne. Altså har glemt, hvad nogen af dem hedder. Håber I forstår, hvad je... -
Hjælp til metode. Haster.
ForumindlægSom overskriften antyder, sidder jeg fast i min metode. Jeg har derfor nogle spørgsmål som i gerne må hjælpe mig med. Hvor langtid skal oplægget om metode vare? Hvad skal være med i metoden? Jeg har emnet doping og har valgt fagene Biologi og Idræt, men har ikke styr på deres metode. På forhån... -
Klima opgave..
ForumindlægHej. Vi har fået en opgave i biologi, hvor vi skal finde ud af, hvilke menneskeskabte klimaforhold har betydning for økosystemer, og så skal vi forklare hvordan de påvirker økosystemerne. Jeg må indrømme at det ikke er mit bedste fag, og jeg håber derfor at i skal hjælpe mig. Hvis i gad give nogl... -
o2 bruges hvordan?
ForumindlægHej alle sammen! Jeg skal op til biologi-eksamen her imorgen, og sidder og forbereder mig. Nogen som kan svarer mig præcist på, hvad cellerne / musklerne / hjernen bruger o2 (ilt) til? Indtil videre ved jeg, at ilten transporteres fra lungerne også via røde blodlegemer ud til cellerne, men derfra... -
Puls og blodtryk
ForumindlægHej folkens. Sidder lige med en biologi rapport som skal afleveres inden kl 23.30 i dag. Kan desværre ikke få svaret på nedenstående spørgsmål, så håber på der er nogle søde mennesker derude der ville hjælpe :) Hvis en person efter hårdt fysisk arbejde hurtigere kommer tilbage til hviletilstande... -
Blodtypebestemmelse
ForumindlægHej alle :) Jeg sidder og forbereder mig til min eksamen i biologi. Her er jeg nået til en rapport om blodtypebestemmelse. Jeg ville høre om der er nogle af jer som kan give en forklaring på når man siger at man ar en fænotype og en genotype. Hvad betyder ordene fænotype og genotype ? Håber i... -
Variationer i afkom, meiose og mutationer.
ForumindlægHejsa Jeg er så heldig at skulle op i mundtlig biologi i morgen, men der er et af spørgsmålene jeg har lidt svært ved. d) Forklar hvordan variationer i afkommet opstår, inddrag meiose samt mutationer og giv eksempler. Jeg har siddet og læst om meiose, men kan ikke helt finde ud af det. Jeg håber... -
Det centrale dogme
ForumindlægJeg er ved at læse op til eksamen i biologi. Jeg er dog stødt ind i et lille problem, idet jeg er ret usikker på - translation - transkription - og det centrale dogme Er der nogle som vil forklare hvad hver af processerne går ud på og hvornår de sker? Jeg håber rigtig meget nogle vil hjælpe mig.... -
GENETIK - Dominant sygdomsgen
ForumindlægHej folk :) Jeg sidder og skal til eksamen i biologi B i morgen tidlig, og jeg har trukket emnet genetik. jeg skal forklare en figur, hvor det vises, at hvis begge forældre har et dominant sygdomsgen, så kan de stadig få et helt rask barn. Vil de to dominante gener gå ind og udligne hinanden, el...
