Kemi

AT - Plastik i havet

09. juni 2019 af STXstuderene - Niveau: C-niveau

Hej alle sammen 

Jeg har valgt kemi c og biologi A i AT i år. Jeg har emnet plastik i havet med innovation. Halvdelen af mit innovationsprojekt er en eletronisk skraldespand i havet med fangerarme som kan fange plastik i havbunden. Hvilken kemisk reaktion vil der ske hvis der befinder sig elektronik og plastik i havet? Sker der oxidation når der er eletronik og plastik i havet


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2019 af ringstedLC

For at elektroniken kan virke, skal den isoleres fra vandet og kan derfor ikke oxidere. Faktisk oxiderer metal og andre stoffer mindre under vand end i fri luft fordi iltindholdet er mindre.


Svar #2
10. juni 2019 af STXstuderene

Nu spørger jeg så dumt, kan elektronikken ikke virke under vand? kan man ikke bare gøre den "waterprof" eller hvad man kalder det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juni 2019 af ringstedLC

#2

Nu spørger jeg så dumt, kan elektronikken ikke virke under vand? kan man ikke bare gøre den "waterprof" eller hvad man kalder det?

Nej, du gør ikke for "- der findes ikke dumme spørgsmål.", - selvom min chef godtnok siger noget andet en gang imellem.

Jo, det kan den godt, når den er isoleret i en (vandtæt) indpakning. En sådan vil dog også være lufttæt og derfor sker der ingen oxidation. Dykkere og frømænd har forskellige elektroniske instrumenter med ned, bl.a. radio til kommunikation for man tager jo ikke lige mobilen med.

Og hvad plastic angår; det oxiderer ikke, men det ved du sikkert.

PS. Det lyder som et spændende projekt.


Skriv et svar til: AT - Plastik i havet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.