Almen studieforberedelse (AT)

Svineproduktion

01. april 2014 af frederikhberg (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg er ved at skrive AT-eksamenssynopsis om svineproduktion i Danmark. Jeg skriver i naturgeografi(C) og samfundsfag(a). Jeg vil gerne skrive om det dyrevelfærdsmæssige perspektiv i svineproduktionen, men det er ikke fastlagt fuldstændig. 

Mit umiddelbare afsæt er dettte:

”Vi har meget store velfærdsproblemer i den danske svineproduktion. Det er problemer, som vi af etisk-moralske årsager skal tage mere seriøst end i dag”. Således sagde den nye fødevareminister Dan Jørgensen blot en måned efter hans tiltræden. Jørgensens udtalelser har medført stor debat, og modtaget både ris og ros fra henholdsvis landbrugets interesseorganisationer og dyrevelfærdsorganisationer.

Problemformulering
Kan vi forbedre dyrevelfærden uden at gå på kompromis med konkurrenceevnen?

Er der nogen der kan hjælpe med nogle problemstillinger til at besvare min problemformulering? Eller nogen der måtte have forslag til at ændre min problemformulering/ vinkel?

Jeg er gået fuldstændig død i det, og håber virkelig der er nogle der kan bidrage med lidt klarsyn på sagen. Kanon ville det være hvis der var nogen der også havde nogle umiddelbare overvejelser omkring empirien og metode.

På forhånd tak!

Ps. sender gerne en 50'er eller mere efter den der hjælper bedst, via mobilepay.

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. april 2014 af CBertelsen (Slettet)

Arbejder med det samme. her er mit udkast.
Problemformulering

I hvilken udstrækning er det muligt at indrette den danske svineproduktion så den tager hensyn til økonomiske og dyreetiske principper

Problemstillinger:

Redegørende: Hvordan har industrialiseringen af svindproduktionen haft indflydelse på det danske landbrug og madkultur.

Analyserende: (Samfundsfag) hvilke faktorer påvirker prissætningen af dansk svinekød.

Diskuterende:( Samfundsfag) Hvilke muligheder er der for at Varetage de økonomiske interesse og opretholde dyrevelfærdens 
(her vil jeg opstille 3-5 hypoteser.)

Skriv et svar til: Svineproduktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.