Eksamensforberedelse

Hjælp til FSA-læseprøve, tips og tricks

03. maj 2014 af dondojondo - Niveau: 9. klasse

Hej alle!

Her på mandag skal jeg op i skriftlig folkeskoleafgangseksamen i dansk, og i den forbindelse skal jeg også lave en FSA-læseprøve. Jeg er normalt en super læser, og har hverken problemer med at læse hurtigt, udtale ord eller forstå. Men dog, i hver eneste terminsprøve vi har haft, er det gået helt galt for mig i FSA-læseprøven. Jeg er aldrig nået at blive færdig, og har som regel over halvdelen af spørgsmålene forkert. Jeg plejer at få 4 eller 7. Jeg føler lidt, at når jeg ser på læseprøven, går alt i sort og jeg mister fuldstændig kontrollen. Er der nogle der kan komme med nogle tips og tricks? 

Jeg får gode karakterer i alle fag.

Mvh

DJ


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. maj 2014 af KaarenC (Slettet)

Det vigtigste er at du ikke går i panik. Jeg er selv ikke den hurtigtste læser, og jeg ved at jeg ikke har tid nok til læseprøven. Derfor har jeg fundet ud af at læse spørgsmålene først er en rigtig god ide. Og selvom der måske står man skal læse hele teksten igennem, så kan jeg godt finde på at snyde lidt, og hurtigt læse og læse der hvor mine svar står. Det har jeg fundet ud af fungere for mig. 

En anden ting: Hvis der er en tekst eller spørgsmål du går i stå ved eller er i tvivl om, så skynd dig videre til næste, fordi det er dumt at sidde og bruge tiden på ingenting, så hellere nå at få svaret på de andre spørgsmål. Og en anden ting som min lærer også sagde til os: Gæt istedet for ikke at svare. Fordi hvis du ikke svarer så for du helt sikker en fejl, men hvis du gætte så har du 25% chance for at få rigtigt på det spørgsmål ;)


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. maj 2014 af Sechi

Jeg havde det samme problem til terminsprøven her i 9. klasse. Jeg kunne slet ikke finde svarene, og da vi fik at vide at der var 2 minutter tilbage, manglede jeg stadig halvanden tekst. Det gav mig lige akkurat et knebent 7-tal, og det undrede mig ret meget at det gik så dårligt, når jeg har fået 12-taller stort set alle gange vi har lavet en læseprøve i klassen. 

Nå, men nu har jeg øvet mig rigtig rigtig meget, og jeg tror på at det nok skal komme til at gå denne gang.

Det vigtigste er bare at (Så vidt det er muligt) undgå at stresse mere end højest nødvendigt. Og så at undgå at hænge for lang tid ved et spørgsmål man ikke kan finde svar på. Jeg har flere gange prøvet at gå fuldtændig i stå ved en hel tekst hvor jeg ikke kunne finde et eneste svar. Men så har jeg bare skyndt mig videre til næste side, og når jeg så er gået tilbage til opgaven senere, har jeg sagtens kunnet finde svarene.

Så start med at læse spørgsmålene (Så er det lettere at kunne gå direkte efter svarene når du skimmer teksten) og hvis der er et spørgsmål du ikke kan finde svar på, så sæt et tegn i siden, så du kan skynde dig videre, og så gå tilbage til spørgsmålet senere. Er du i vild tidspres til sidst, så sæt krydset et tilfældigt sted. du kunne jo være heldig at ramme det rigtige svar :)


Svar #3
04. maj 2014 af dondojondo

Tusind tak for svar! Det er noteret. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. maj 2014 af Sechi

Gik det godt for dig i dag? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. maj 2014 af MichelleASM (Slettet)

Til fremtidige, der skal tage læseprøven: Det hjalp rigtig meget for mig at starte med den sidste tekst, da det er den sværeste af de fem tekster. 


Svar #6
05. maj 2014 af dondojondo

@ Moearboe

Det gik super! Hvis jeg skal tage udganspunkt i min erfaring, er det et sikkert 10-tal. Under 7 bliver det i hvert fald ikke. Jeg var heldig, at flere af opgaverne var noget, jeg ikke behøvede læse, da jeg kunne svare på spørgsmålene i forvejen. :-)


Skriv et svar til: Hjælp til FSA-læseprøve, tips og tricks

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.