Historie

Bliver glad for alle ideer og hjælp

05. maj 2014 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau
Jeg har tre tekster: Den ene er fra Samuel Huntington: Civilisationernes sammenstød, 1993. Den anden W. Bush krigen mod terror. Den tredje er et udskrift fra Osama kun laden på den arabiske fjernsynsstation al- Jazeera fra 7 oktober 2001. Jeg skal lave en problemformulering som skal omhandle alle tre tekster. Jeg har prøvet at skrive stikord ned osv. Men kan ikke helt komme frem til noget. Nogen som har nogen ideer???;))

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. maj 2014 af LaPii (Slettet)

Altså, overordnet har du jo teorien - Huntingtons clash of civilizations, hvor du skal forklare de to taler ud fra teorien. Så mit bud ville være noget med "hvordan kan man, ud fra civilisationernes sammenstød, forklare..." Eller sådan noget lignende. 

Svar #2
06. maj 2014 af HFNU (Slettet)

Ok tak for din hjælp:)) det er betyder meget:)

Kunne du forestille dig man spurgte :

Hvordan kan man udfra civilisationernes sammenstød forklarer, at krigen mod terror vil opstå?

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. maj 2014 af LaPii (Slettet)

Hmm, det er måske en smule subjektivt at spørge ind til krigen mod terror, da det jo er et tydeligt Bush standpunkt, men jeg forstår godt hvor du vil hen med den. Og har ikke lige umiddelbart et bedre bud, da jeg ikke kan komme i tanke om en anden fællesbetegnelse for situationen mellem Bush og Bin Laden.. Men jeg ville skrive opstod i stedet for vil opstå. 

Svar #4
06. maj 2014 af HFNU (Slettet)

Ja kan godt se den måske kan gøres lidt bedre:)) hvor er det sødt af dig at hjælpe;) specielt nu hvor alle snart skal til eksaminer. Kan jeg stille dig et spørgsmål i forhold til talen ??som George W. Bush holder? Har du læst den? Eller huske hvad den handler om

Brugbart svar (0)

Svar #5
07. maj 2014 af LaPii (Slettet)

Det eneste jeg kan huske fra den tale er "enten er i med os eller også er i imod os" (Med mindre det ikke er den tale?) Men du kan prøve.. Jeg sidder selv med noget gruppearbejde, så det kan godt være det bliver lidt kort, eller at jeg ikke ved det.. Men prøv at spørge! Måske gemmer der sig nogle guldkorn et sted :p

Svar #6
07. maj 2014 af HFNU (Slettet)

Ja det forstår jeg godt:) er glad for du vil hjælpe og dele dine ideer for det hjælper meget nogle gange.

Jeg tror jeg er kommet frem til en problemformulering nu,og vil da gerne hører din mening. Men kan jeg sende den til dig i en besked?? 

Tror du kan hjælpe mig endnu en gang med det forståelsen af det her:)) Det er talen fra Geroge W.til det amerikanske folk den 20 september -9 dage efter terrorangrebet.

Han taler her om Al Queda som står bag angrebet: Men dets mål er ikke at skaffe sig penge, dets mål er at lave verden om, og at påtvinge dets egne yderliggående meninger på mennesker overalt??

Hvad mener de her med yderliggående meninger????

Brugbart svar (0)

Svar #7
07. maj 2014 af LaPii (Slettet)

Ja det kan du i hvert fald. 

Han mener ekstremistiske holdninger; altså at Al Qaeda adskiller sig fra resten af den muslimske verden, ved at have ja, mere ekstreme holdninger f.eks med henblik på hellig krig. Fra Wikipedia: Gruppens nuværende mål er, i samarbejde med andre ekstremistiske grupper, at vælte ikke-muslimske regimer samt at fjerne vesterlændinge og andre ikke-muslimer fra muslimske lande.

--> Det er så ikke en gængs muslimsk holdning, men en ekstremistisk holdning.

Giver det mening?

Skriv et svar til: Bliver glad for alle ideer og hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.