Studievejledning

Medicin adgangskvotienter.

20. maj 2014 af Fængselcelle (Slettet)

Hej.

Jeg bliver student om en måneds tid, og jeg har nogle bekymringer hvad der angår mit drømmestudie.

Lige pt. er mit gennemsnit på ca 10,3(inkl. bonus) men når jeg tager et kig på adgangskvotienter 2013 for medicin, bliver jeg bange..

Københavns Universitet

11,1

10,8

Syddansk Universitet

10,6

10,5

Aalborg Universitet

11,0

10,8

Aarhus Universitet

10,5

10,3

Jeg bor i Aalborg, og har ingen mulighed for at flytte. Derfor er jeg stadigvæk lidt under en hel karakter fra adgangskvotienten. Jeg ville høre om der er nogen der har nogle gode argumenter til hvorfor snittet skulle stige, eller falde i år..

Derudover ville jeg høre om der var andre genveje? At jeg måske tog et år med et andet studie der var læge-relateret, og søgte så igen??

Håber der nogle der kan svare ASAP.

TAK!

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2014 af Metapod (Slettet)

Hvorfor kan du ikke flytte? Hvis du ikke er god nok, må du satse på kvote 2.

Svar #2
20. maj 2014 af Fængselcelle (Slettet)

Tak for svaret.

pga. at min mand har fast arbejde og studie her..

Min kvote 2 snit er ikke nok til det.. Det var bare mere om folk havde en anelse om hvordan kvotienten ca ville være..

Brugbart svar (0)

Svar #3
20. maj 2014 af Metapod (Slettet)

Kvote 2 snit?

Der findes ingen snit for kvote 2.

Ingen ved hvad snittet bliver i år.

Desuden er din mands arbejde vigtigere end din uddannelse?

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. maj 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

der er flere ting jeg lige vil nævne. De kan, afhængig af syn, opfattes enten negativt eller positivt, dit valg!

- Jeg har flere gange gættet på at man i år skal have mindst 11,0 for at komme ind på medicin, det tror jeg stadig.

- Der er folk der pendler fra København til Odense for at læse medicin, bare for at beholde boligen, vennerne, livet osv. i København. De håber så på at kunne skifte til KU på et senere tidspunkt. Der er også mange der pendler fra Århus til Aalborg, "bare" for at studere på AAU.

- Man kan flytte, måske flytter din mand med?

- Kvoto 2 er lidt et sats, der er endnu flere, der vil ind den vej.

- Måske er konkurrencen også større i kvote 1 i år? Hvis der stadig er nogen med et snit efter 13 skalaen der vil ind, så er omregningen blevet justeret lidt (op), se http://www.ug.dk/uddannelser/artikleromuddannelser/karakterskala_-_7-trins-skalaen.aspx

Endelig kan du jo også bare lave mange tolv-taller eller gå det sidste år om.

Held og lykke med dit valg.

Hilsen Lars

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. maj 2014 af Amril (Slettet)

Der er ikke tale om et kvote 2 snit, men et standby snit. 

Der er en lille chance for at du kan komme ind på Aalborg på standby, men snittene har det med at stige.

Du siger "lige pt. er mit snit....", hvorfor jeg antager, at du mangler nogle eksaminer. Beregn hvad dit gennemsnit vil blive, hvis du får lutter 12-taller, og hvis dette er nok til at du føler dig sikker på optagelse.... jamen så må du vel bevise over for dig selv at det virkelig er dit "drømmestudie" og få hevet topkarakterene hjem. 

I øvrigt, når du siger "med bonus", taler vi her også om bonus for tidlig studiestart? Den er på 1,08, hvorfor dit snit ville komme op på 11,1. 

Svar #6
21. maj 2014 af Fængselcelle (Slettet)

Tusind tak for jeres svar.

Det er inkl. bonus ja :(

Ja jeg mangler nogle eksaminer. Jeg går selvfølgelig efter 12 taller, men tænker meget over hvilke valg jeg skal forberede mig på :S

Svar #7
22. maj 2014 af Fængselcelle (Slettet)

Så ingen har en artikel eller lignende hvori der tales om adgangskravene for medicin i år?

Brugbart svar (0)

Svar #8
22. maj 2014 af ioxer (Slettet)

jeg læser medicin på ku. Snittet er steget kontinuerligt de sidste 4 år, og jeg kan ikke forestille mig, at det skulle falde nævneværdigt i år. Gå amok og læs dine bøger. Du kan sagtens få 12 i alle dine eksaminer. Dit pensum er intet i forhold til medicin. Medicin er verdens fedeste og hårdeste studie. Du kommer til at elske og hade det

Brugbart svar (0)

Svar #9
23. maj 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

#7,

nej, en sådan artikel kan ikke skrives førend at alle har søgt, ansøgningerne behandlet og ansøgerne fordelt. Det er en indbygget logik i optagelsessystemet. Artiklen kan skrives fra den 30. juli, samme dag som du får svar på din ansøgning. Indtil da er alles gæt, mit eget inklusive, kun gæt. Nogle er bedre til at gætte end andre, nogle tager historien med i betragtning mens andre inkludere observationer af samfundet i deres gæt.

Hilsen Lars

Brugbart svar (0)

Svar #10
23. maj 2014 af swampendk (Slettet)

Jeg tror at man se en lille stigning i adgangskvotienterne igen i år. Det baserer jeg på, at årgang 93-94 er en relativ stor årgang, faktisk er det den største de sidste 35 år. Den årgang er nu omkring 19-21 år, den alder hvor flertallet vælger at starte sin på videregåendeuddannelse.
Desuden mener jeg ikke at der oprettet flere pladser de sidste par år(tror det ligger omkring 1400 pr. år), dog har jeg hørt at der bliver optaget flere udlændinge, og især andre skandinavere - Det sker så på bekostning af danskerne. Desuden har de gymnasielle uddannelser oplevet en kæmpe fremgang de seneste mange år, i forhold til andre retninger som f.eks. håndværkerudd./ufaglært/osv.
Derfor tror jeg, at man vil se en lille stigning i et par år endnu.

Skriv et svar til: Medicin adgangskvotienter.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.