Almen studieforberedelse (AT)

LOGOS ETOS ELLER PATOS HJÆLP

28. maj 2014 af anashater (Slettet) - Niveau: A-niveau

jeg er igang med at analysere en tekst af en feminist - for at understøtte sit budskab nævner hun en række kendte filosoffer, professorer m.m., der er citeret for stødende/kontroversielle udtalelser om kvinder - er det logos, etos eller patos appel?

hun citerer eksempelvis disse: 

Aristoteles skriver ”Kvinden er kvinde i kraft af visse manglende egenskaber” og ”Vi må opfatte kvindens væsen som kendetegnet ved en art medfødt defekt”

Pythagoras skriver ”Der findes et godt princip, der har skabt verdensordenen, lyset og manden og et ondt princip, der har skabt kaos, mørket og kvinden”

Brugbart svar (1)

Svar #1
28. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)

Vil mene, at det hovedsageligt kan kategoriseres som et ekspertkneb, da filosoffer er så kloge :) Der bliver altså appelleret til ethos, fordi Aristotels og Pythagoras er verdenskendte. Desuden anvender Pythagoras logisk argumentation - han opstiller to antiteser/kontraster/modsætninger, ligesom man i fysikkens verden enten har dit eller har dat. Du må lige vente på andre svar, det kan være de kan finde noget følelsesladet i citaterne :)

- Det er faktisk svært yderligere at kommentere på citaterne, da de blot ser ud til at være postulater! Man snakker hovedsageligt om, at et argument appellerer til etos/logos/patos, og ikke blot påstanden/postulatet

Svar #2
28. maj 2014 af anashater (Slettet)

#1 @bullerkag, først og fremmest tak for dit svar :)

Men jeg mente mere i forhold til feministens (Gunna Starck, der er afsender) brug af citaterne, altså om hendes anvendelse af de store filosoffers antifeministiske udtalelser om kvinder bliver brugt af Starck, som et appel til patos, etos eller logos? 

Brugbart svar (1)

Svar #3
28. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)

På baggrund af, at hun er feminist, og derfor nok er meget imod citaterne, må de appellere til læserens følelsesregister. Hendes målgruppe må jo være andre feminister, eller i hvert fald folk, som hun prøver at overbevise om, at feminisme er godt, og derfor har citaterne ingen fornuftig virkning og ej heller en tillidsvækkende virkning - de har blot en følelsesladet virkning fordi at kvinden selvfølgelig ikke har visse manglende egenskaver. Det første citat fra aristoteles grænser faktisk også til et retorisk spørgsmål: "Er kvinden en kvinde i kraft af visse manglende egenskaber?" NEJ! er det obenlyse svar, og dermed har Starck inddraget læseren og fået ham/hende til at tage kritisk stilling til stilistiske synspunkt, som Starck prøver at provomovere - feminisme. 

-Fuck jeg er egentlig god til der her? WUHU! Bare øv at jeg sejlede til eksamen :(

Svar #4
28. maj 2014 af anashater (Slettet)

Super tak for hjælpen - ja du er god til det - det hjalp meget. :D

Skriv et svar til: LOGOS ETOS ELLER PATOS HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.