Almen studieforberedelse (AT)
Kildekritik
Hvad er kildekritik? Og kan man lave en kildekritik indenfor fagene fysik og engelsk?
Svar #1
01. juni 2014 af JulieMSørensen (Slettet)
Kildekritik bruger jeg oftest i historie. Det er når du analyserer en f.eks. historisk kilde for at finde ud af, hvor troværdig den er. Du kan f.eks. kigge på:
- Hvor stammer kilden fra? Hvem har skrevet den i hvilken forbindelse?
- Hvilke "bagtanker" kan forfatter have haft? Er hans ønske at overbevise, informere eller noget tredje?
- Hvor meget ved forfatter selv om emnet? Er han vidne til en hændelse? Har han en baggrund eller uddannelse indenfor området?
- Hvad er budskab og forfatterens egen holdning til emnet?
- Hvilken type tekst er kilden? Brev? Tale?
- Hvilke argumenter bruger forfatter? Er der noget, forfatter ikke nævner?
- Modtager/afsender?
Tror godt, man kan lave kildekritik i engelsk. Fysik kan måske være sværere - jeg har i hvert fald ikke prøvet det. Håber det hjalp lidt :)
Svar #2
01. juni 2014 af Niclas95 (Slettet)
Det gjorde det, tak! Dog synes jeg stadig det er lidt svært da jeg har en baggrundsartikel :/
Svar #3
01. juni 2014 af JulieMSørensen (Slettet)
Ja, så kan du måske ikke analysere så meget på forfatter. Men måske kan du i stedet kigge på, hvor artiklen er blevet publiceret, hvor troværdig denne hjemmeside/avis e.l. er, hvad hjemmesiden/avisen normalt beskæftiger sig med, hvem der er skribenter her og sådan komme frem til det? :)
Skriv et svar til: Kildekritik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.