Religion
Funktionalisme
Hej, jeg skal snart op i AT, hvor jeg skal op i religion. Jeg vil gerne vide, hvordan metoden funktionalisme benyttes, når jeg har en artikel, hvor en præst skriver om, at han mener, at spiseforbud i børnehaver er med til at begrænse den kristne frihed.
På forhånd tak!
Svar #1
04. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)
Se på hvilken funktion religion har i samfundet. Hvis man af hensyn til andre religioners særheder/normer/påbud indfører forbud mod mad vil dette være negativt for kristendommen, mens minoritetsreligionen som tilgodeses, vil have vundet en sejr ift. positioneringen af sin moral (som fremmes).
Endvidere kan man sige at den funktionalistiske retning kommer til sin ret ved en analyse af sådanne reglers indvirkning på samfundet, da den netop forsøger at forklare religioners normative element (dvs. hvorfor den gør som den gør samt hvad religionen mener den bør gøre, og ikke bare det at redegøre for hvad religionen er).
Svar #3
04. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)
Metodisk når du anvender din i dit tekstarbejde. Husk: metode betyder fremgangsmåde - altså er den funktionalistiske teori udgangspunktet for metoden.
Skriv et svar til: Funktionalisme
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.