Studievalg og videregående studie

Hjælp mig, er meget forvirret!!!

12. juni 2014 af Student15 (Slettet)

Hej folkens, jeg kunne godt tænke mig at vide fordele og ulemper ved HF-enkeltfag. Jeg vil nemlig gerne læse det, da mine endelige årskarakter i STX ikke er tilfredsstilende.. Jeg har et snit på ca 7, men jeg vil gerne læse til tandlæge og det kræver pt. et snit på 10! Derfor har jeg valgt at melde mig ud af 3g, så mit eksamensbevis stadig er åbent og jeg kan forbedre mit snit. 

Synes I forresten at det kunne være bedre for mig at læse 3g om på et andet gymnasium, eller skal jeg tage HF-enkeltfag? 

Håber virkelig nogen kan hjælpe mig!

Er der forresten nogle som er i gang med tandlægestudiet, som kan fortælle lidt om det?

Brugbart svar (1)

Svar #1
12. juni 2014 af cornpop (Slettet)

Det kommer an på HVORFOR du kun har et snit på 7? Har du været doven eller afspejler årskaraktererne dine evner? 
Hvis du har været doven og derfor har fået et smæk på årskaraktererne, vil jeg forestå dig at læse enkeltfag, hvor du kun bliver bedømt til eksamen. 
Du skal selvfølgelig være opmærksom på, at du så skal læse enkeltfag, så du ender op med en fuld HF, da du jo ellers ikke kan søge ind på tandlægestudiet. Du kan sikkert få merit for nogle afsluttede fag i 1.g og 2.g, hvis du altså er tilfreds med karaktereren i det pågældende fag.

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Som #1 siger så kommer det an på hvorfor du har fået et snit på 7. Hvis du føler at du ikke har været motiveret nok, så vil jeg sige, at du ikke skal regne med at dit snit vil ryge fra 7 til 10 på bare 1 år. Det var noget man priotere i 1.g. Men hvis du føler at du har været uheldig, og at du sagtens kan fører dit snit op på 10 (Med bonus), så synes jeg at du skulle gøre det, at du tager 3.g på et andet gymnasiet. Har haft venner der har gjort det samme. Jeg kan dog ikke sige, om HF er godt. Kender ikke nogen der har været der. Tror at HF er en smule kompleks. Men det må du undersøge ;)

Svar #3
16. juni 2014 af Student15 (Slettet)

Mange tak for svarene begge to, men grunden til at jeg ikke har fået et snit på højere end 10, har bland andet skyldes at jeg var lidt bange for at sige noget dumt i timerne, så jeg turde ikke rigtigt at række hånden op i nogle fag.. Jeg tror at jeg vælger at læse HF-enkeltfag, men er der nogle af jer som har erfaring med det? :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2014 af Savior123 (Slettet)

Well det er vigtigt at man har moden :)

Svar #5
19. juni 2014 af Student15 (Slettet)

Hvad helt præcis mener du med at man skal have moden? Altså mener du at man skal være et modent og ansvarlig person? :)

Brugbart svar (0)

Svar #6
19. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Student15:

Jeg har selv taget HF som enkeltfag - endda som fjernundervisning. Jeg har pros & cons ved enkeltfag her:

Pros: Stor valgfrihed, stor studieplanlægningsfrihed, stor fleksibilitet omkring niveauvalg helt indtil sidste semester. 

Cons: Kæmpestor risiki for at lave mess-up på dit eksamensbevis fordi der er minus studievejledning på mange HF-institutioner hvilket betyder at du selv har et massivt meget større ansvar for at få det fulde HF-bevis. Samtidig så er der efter min mening meget ringere sammenhold på HF end på et normalt gymnasium. Det er en lidt anden slags institution når vi taler enkeltfag, og du er meget overladt til dig selv i forhold til på et regulært STX.

Samtidig så skal du op i alle fag ved eksamenssæsonen - jeg har haft 22 eksamener under min enkeltfags HF. Det er super hårdt når du nærmer dig slutningen og skal forsvare al din viden mundtligt.

Men igen - det styrker dig i sidste ende, og min ultimative mening er:

At gå på HF enkeltfag er mindre social prestige og mindre tid til at gå i dybden med fagene - men HF enkeltfag er virkeligt godt studieforberende til uni da du har langt mere ansvar for egen læring - men jeg er også præget af at have tage hele min HF som enkeltfagsfjernundervisning. Men jeg føler mig 120 gange mere klar til uni end jeg ville have gjort hvis jeg havde taget en regulær STX. Navnlig fordi du netop skal eksamineres i alting mundtligt.

Hvis du ved at du vil læse tandlæge, så gør dét og brug tiden på at forbedre dine karakterer. Det lyder jo som om du ved hvad du vil. HF enkeltfag er absolut godt for virkeligt mange ting.

Brugbart svar (0)

Svar #7
19. juni 2014 af Mistique (Slettet)

Jeg er lige ved at afslutte mit 2. år af HF enkeltfag på VUC Roskilde. Jeg er ganske tilfreds med det. Det gør det nemmere at få de fag du interessere dig mest for (selvfølgelig er der dog en del obligatoriske). Men hvis du f.eks. synes matematik er meget svært, kan du vælge at ligge det på dit andet år, hvor du har mere vendet dig til skole osv. Eller tage det på første år og få det overstået. Desværre er det ikke altid du kan få dit skema til at gå op, og få de fag du ønsker, men det finder du ud af med en vejleder. 

Svar #8
22. juni 2014 af Student15 (Slettet)

Tak for svarene Christianiversen og Mistique. Hvordan synes i egentlig at eksaminerne er i HF, og synes i at i har klaret jer godt i eksaminerne? Vil I bla. fortælle mig hvad jeres snit er? :)

Brugbart svar (0)

Svar #9
22. juni 2014 af Mistique (Slettet)

Mit snit er pt. 9,5. Jeg har som sådan ikke noget skidt at sige om eksamnerne, de er nok ikke så meget anderledes end andre eksamner. 

Brugbart svar (0)

Svar #10
22. juni 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Jeg har også taget HF enkeltfag. Jeg har klaret mig tocifret i stort set alle eksamenerne, men jeg hører en del om at der er et stort, direkte skel imellem gode og "dårlige" elever. Det er nok især kendetegnende på fjernundervisning, da der er en del SU-piloter.

Men det er hårdt at skulle op til alle de eksamener. Det er ingen hemmelighed. Jeg har på grund af dårlig studieplanlægning haft 12 eksamener, heraf 8 mundtlige, de sidste 4 uger. Det er ikke for sjov. Så det primære er nok at sørge for at vide hvilke niveauer du ønsker over 2 år, og så sørge for at få lavet en solid plan som fordeler arbejdsbyrden ligeligt på alle halvårene.

Mit snit endte på 7,3. Havde nok været en del højere hvis jeg ikke havde dumpet 5 fag med 00 fordi jeg slet ikke havde læst på dem og så bare gik op og daldrede igennem eksamen. Men jeg vidste også under hele min HF hvad jeg skulle bruge af snit og fagniveauer, så jeg var sådan lidt "nå ja" og passede i øvrigt et fuldtidsarbejde ved siden af.

Svar #11
23. juni 2014 af Student15 (Slettet)

Tak for svarene igen! :) Men jeg har tænkt mig at få merit for nogle fag, da jeg jo har læst alle tre år på stx, og det derfor ikke skal være spild for mig. Derfor tænkte jeg på at læse hf-enkeltfag i 1 år, og måske komme op i 5 eksamer, hvad synes I om det? Tror I at det bliver svært at tage 5 eksamener på 1 år, eller burde jeg tage flere eller færre eksamener? Kan man klare det?

Brugbart svar (0)

Svar #12
23. juni 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Der er slet ikke noget at være bekymret for dér. På hvert halvår er der afsluttende eksamener - altså både sommer og vinter. 

Jeg tog på mit første år, altså to halvår, 10 eksamener, og det oplevede jeg ikke som specielt belastende overhovedet. Og jeg er mega, mega, mega eksamensnervevrag.

Svar #13

Men er der også afsluttende eksamener for mig om vinteren, når jeg skal færdiggøre mine fag på et år?

Brugbart svar (0)

Svar #14

På enkeltfag kan du vælge at tage visse af dine fag på ét år, alt efter hvilke fag der er tale om, og hvis du starter efter sommerferien, er der eksamen for dig om vinteren. Det er bare en måde at sprede eksamenerne lidt ud på.

Det jeg mener, er, at du med visse fag enten kan vælge dem som halvårs eller helårs. Altså selv vælge hvad du bedst kan lide. Det kommer også an på hvor mange fag etc. Men det er rimeligt fleksibelt.

Svar #15

Okay, jeg skal forhåbentligt starte efter sommerferien, og så har jeg nemlig valgt at tage matematik på c niveau og aflsutte det om vinteren, hvor jeg derefter hæver det på b niveau og aflsutter det om sommeren sammen med mine fem andre eksaminer! Lyder der godt og synes du at det er bedst at have få eller flere fag, hvis man skal aflutte hf-enkeltfag på et år? :)

Brugbart svar (0)

Svar #16

Det kan godt lade sig gøre. Var præcis det jeg gjorde.

Men du skal da bare vurdere hvilke niveauer du skal bruge, sørge for at have det helt klart planlagt med skolen inden studiestart og så køre derudad. Det kan sagtens lade sig gøre hvis du møder op og laver dit hjemmearbejde.

Svar #17

Jeg har nemlig får 7 i fysik c på stx og derfor kunne jeg jo godt få merit for faget, men jeg vil ikke da det vil kunne trække ned på mit snit! Jeg tænkte derfor på om man ikke kunne tage fysik fra c niveau op til b niveau i sommerferien, så jeg stadig har mulighed for at søge ind på et studie ligeefter sommerferien, i stedet for at vente endnu et år på at jeg kan søge?

Brugbart svar (0)

Svar #18

Det kan du godt men KUN hvis du har en fuld gymnasial eksamen og fysik B er adgangskrav på din førsteprioritet :)

Svar #19

Mange tak skal du have for at svare på mine spørgsmål! :) Er det okay, hvis jeg skriver igen på et andet tidspunkt, for det kan jo være at jeg får flere undrende spørgsmål på hjernen! :D

Brugbart svar (0)

Svar #20

Det nå du gerne :-)

Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.