Studievejledning

skattekort

13. juni 2014 af SKOLEN124 (Slettet)

Hej. Nu hvor jeg har ansøgt SU, så kan jeg se, at mit skattekort er et hovedkort. Hvordan kan det være at jeg har fået et hovedkort, når jeg ikke arbejder eller har arbejdet. Det er ikke mig som har valgt at jeg vil få et hovedkort men skat. Er det ikke meningen, at jeg skal få et frikort???

Hvad vil det sige, at et hovedkort består af din trækprocent og dit skattefrie fradrag?

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

om du får et hovedkort eller et frikort er lige meget, hvis du alligevel ikke tjener mere en bundfradraget. Du kunne måske (jeg kunne) selv vælge da jeg søgte SU.

I øvrigt bliver det reguleret til næste år, så du få for meget betalt skat tilbage eller; får lov til at betale det manglende ind. Det er selvfølgelig træls at undvære penge nu som du alligevel får senere (det omvendt er også trælst). Du kan med fordel kontrollere dine skatteoplysninger på SKATs hjemmeside og derefter kontrollere det sammen på minSU.

Hilsen Lars

Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Ikke korrekt. Frikort er noget man har, når man er under 18 år gammel og ikke betaler skat. Det er derfor lønne kun er halv når du er under 18 - du betaler ikke skat.

Hovedkort er dét som du bør anvende til din SU hvis du ikke har et arbejde ved siden af, hvor du tjener mere end dit personfradrag som sikker er 4000-5000 kr/mnd. Tilfældigvis ligger SU'en i dette leje, og det er der mange der bliver forvirrede over.

Ergo: Behold du bare dit hovedkort som grundlag for din SU, for ellers trækker de 41% i skat, og det er du ikke interesseret i.

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hvilken del er ikke rigtigt?

Alle, uanset alder kan have frikort. Det er et spørgsmål om at have høje nok fradrag, eller tilstrækkelig lav indtægt.

Hilsen Lars

Brugbart svar (0)

Svar #4

Lars: Nej. Frikort er som sagt et begreb som bruges omkring hovedkortet hos umyndige personer under 18.

Der er aldrig tale om et frikort når du er over 18, da du aldrig er fritaget for at betale skat til en vis grænse. Du har et varierende personfradrag, og du kan vel bruge vendingen "frikort" om dit personlige fradrag, men der er teknisk set ikke tale om et frikort, da det ikke bliver et frikort af at du ikke udnytter dit fradrag 100% fordi fradraget fordeles over året.

Det skal så tilføjes, at man kan bruge vendingen "frikort" hvis man vælger at bruge personfradraget på den måde at man eksempelvis har et årlgit fradrag på 50.000. Hvis du så har en bruttoindtægt på 10.000 kr/mnd så kan du anvende skattekortet som frikort i 5 måneder i træk hvorefter du overgår til fuld skattebetaling af din indtægt, dvs. ingen fradrag.

Brugbart svar (0)

Svar #5

tja, frikort eller hovedkort med højere fradrag end indtægt. Resultatet er det samme. Skat kalder det sidste for frikort, hvis det registreres i forbindelse med forskudsregistreringen. Frikort er i øvrigt ikke begrænset til personer under 18.

Hilsen Lars

Brugbart svar (0)

Svar #6

Lars - skal vi ikke lade den ligge ? Tror vi taler lidt forbi hinanden.

Frikort: Du anvender dit fradrag til det "løber ud"/ er opbrugt.

Hovedkort: Til den indtægt som er sammenkoblet med dit personfradrag

Bikort: Det skattekort som er koblet til din biindtægt, eksempelvis fritidsjob

Skattekort: Den generelle betegnelse for både frikort og bikort

Brugbart svar (0)

Svar #7

vi lader den ligge.

Til de virkeligt interesserede, så kan man læse mere i Kildeskatteloven https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=134306 og Kildeskattebekendtgørelsen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=144144

Og til #0, uanset vores skiblerier, så har du intet gjort forkert ved at vælge dit hovedkort til din SU.

Hilsen Lars

Svar #8
14. juni 2014 af SKOLEN124 (Slettet)

Hej,

Jeg kender en person, som blev 18 år for nogle par år siden og hun havde også et frikort. Hun havde hellere ikke arbejdet før eller arbejder idag. Men hun er igang med en uddannelse og hun har stadig et frikort.           Er det ikke en ulempe af havde et hovedkort, fordi jeg har hørt, at man kan få skattesmæk??

Jeg forstår stadig ikke hvad fradrag er og hvad et hovedkort er???

Brugbart svar (0)

Svar #9

Hej,

Undskyld det er et langt indlæg, men det er lidt kompliceret...

alle skal betale skat af den indkomst, der er større end deres personfradrag. Det er for personer over 18, ca 44.000 om året i øjeblikket. Hvis man har yderligere fradrag skal det lægges oven i personfradraget. Fradrag er noget man ikke skal betale skat af. Hvilke fradrag der findes er politisk bestemt og det laves af og til om.

Man kan (skal/bør) inden (skatte)årets begyndelse, lave et estimat på hvor meget man kommer til at tjene næste år. Det kaldes forskudsregistrering. Hvis man ikke gør noget laver SKAT forskudsregistreringen for dig. Ud af forskudsregistreringen kommer der et skattekort (frikort eller hovekort/bikort), som skal afleveres/vises til dem der giver dig indtægt, så de, eventuelt, kan trække skatten fra.

Hvis du mener at du kommer til at tjene meget lidt, så vil du sikkert få et frikort. Så trækkes der ingen skat, med mindre du alligevel tjener mere end frikortsbeløbet (som er summen af alle fradragene). Når det sker (frikortsbeløbet overskrides), så skal der fratrækkes 55% af indtægten. Det vil være surt sjov at leve som konger og baroner i årets første 9 måneder og så kun under halvdelen udbetalt i årets sidste 3 måneder. Derfor bør man sikre sig at forskudsregistreringen er nogenlunde korrekt.

Hvis man forventer at tjene mere end frikortsbeløbet, så bør man forskudsregistrere dette. Så får man et hovedkort (og et bikort). Hovedkortet benytte der hvor man har sin hovedindtægt, eksempelvis SU-styrelsen. De trækker så lidt skat, hver gang de udbetaler penge. Har man indtægter flere steder fra vises bikortet de øvrige steder, de trækker så lidt skat fra inden udbetaling. Hvis man har forskudsregistret korrekt, så passer de små, løbende skattetræk, med det man skal betale i skat. Man får derfor ikke et skattesmæk!

Når året er gået (i april måned året efter), opgør skat om der er regnet rigtigt og opkræver/udbetaler differenen. Bemært at der i hele skattesystemet sker mange ting automatisk, f.eks. vil SU-styrelsen sikkert bede SKAT lave et frikort om til et hovedkort, når man har søgt SU. Det får man så besked om.

Risikoen for skattesmæk er størst hvis du har forskudsregistrert en alt for lav indtægt i forhold til det du faktisk kommer til at tjene, eller hvis du har forskudsregistrert forventede høje fradrag, uden rent faktisk at få dem. Begge dele bevirker at din løbende kildeskat er forkert (for lavt) beregnet og at der trækkes for lidt fra i din indtægt i løbet af året.

Håber det var lidt forståeligt? SKAT har forsøgt at lave en 'kom-igang-med-skatten' hjemmeside for unge mennesker, se her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=13703

Hilsen Lars

Brugbart svar (0)

Svar #10

Korrekt, og til dit konkrete spørgsmål:

Dit hovedkort et dét skattekort du bruger til din hovedindtægt.

Fradrag: Fradrag er det beløb som du ikke skal betale skat af. Det er statens belønning for bestemte ting - statens måde at "forære" dig penge på. Hvis du har et fradrag på 5000 kroner så betyder det at du ikke skal betale skat af de første 5000 kroner af din løn. Hvis du så går ud og låner 200.000 til en bil, så kan du få fradrag for en del af de renter du betaler på dit billån. Det skyldes at staten gerne ser at vi låner penge og holder gang i forbruget, og derfor vil de gerne hjælpe dig til at kunne tage lån så du kan blive ved at bruge penge andre steder i samfundet.

Ligesom du får fradrag for at transportere dig langt til arbejde, så du ikke går arbejdsløs bare fordi du har 40 km til arbejde.

Så fradrag= et beløb du kan fradrage fra din samlede skattebetaling.

Skriv et svar til: skattekort

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.