Almen studieforberedelse (AT)

Rotteforsøg med belønnignssystemet

13. juni 2014 af heeeeejjjj - Niveau: A-niveau

Jeg er igang med AT og benytter mig i biologi af følgende rotteforsøg, hvor man kigger på ændringen i hjernens belønningssystem i forbindelse med indtagelsen af kalorierig mad

http://videnskab.dk/krop-sundhed/junk-food-virker-som-narko

Jeg har i min synpose skrevet, at det er empiri i form af et aktivt eksperiment, hvor et fænomen er fremprovokeret, for at man derefter kan måle rotternes reaktion på den kalorierige mad, herunder ændringen i belønningssystemet. 

Passer det??? at det er et aktivt eksperiment?? for siden jeg afleverede symposen, har jeg ikke kunne finde noget om aktive eksperimenter - kun laboratorieforsøg, og er dette i stedet det? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

Det er kontrolleret laboratorieforsøg hvor en variabel varieres (føden) og andre variable holdes konstante.


Svar #2
14. juni 2014 af heeeeejjjj

Jaa, også det er jeg er nået frem til. Men man kan også godt få metoden "modeller" ind over, kan man ikke? I form af at der er brugt rotter frem for mennesker?? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

Jo man kan


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. juni 2014 af mathildelyng (Slettet)

Jeg kan se, at vi har nogenlunde samme emne. Jeg ville bare lige høre: 

Hvad var dine forslag til videre diskussion af emnet og muligvis selvkritik? :-) 

På forhånd tak!


Skriv et svar til: Rotteforsøg med belønnignssystemet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.