Religion
Indefra/udefra. ???
Er der nogen, som kan forklare mig, hvad indefra/udefra-syn helt præcist er for noget?
Jeg har hørt, at hvis man begynder at tolke på et eller andet, så er det indefra, og hvis man derimod kommer med en objektiv fremstilling af noget, så er der tale om udefra-syn.
Jeg har også læst, at hvis man fx er muslim og siger et eller andet, så er det indefra. Men hvis det derimod er en kristen, som siger fuldstændig det sammen som den anden muslim siger om islam, så er der tale om udefra. Dette synes jeg bare ikke giver så meget mening, for begge personer fortolker jo?
Svar #1
17. juni 2014 af cwinther (Slettet)
Med udefra synspunkt, mener man at man ser mere objektivt på religionen. Hvis du fks. har et videnskabeligt blik på religionen eller blot ikke er en del af religionen, så vil man sige du har et ude fra syn på religionen. Derimod hvis du er en del af religionen, så har du et indefra syn og tolker på en mere subjektiv måde, fordi det er din egen.
Svar #2
17. juni 2014 af 1234radioen (Slettet)
Men hvis det nu er en præst, der ser objektivt på religionen/videnskabeligt, er det så stadig ikke udefra?
Svar #3
18. juni 2014 af cwinther (Slettet)
Det er meget an på om det er en præst, der er fra samme religion eller en præst, som ser på andre religioner. Men når man er præst indenfor en bestemt religion, vil jeg stadig mene det er et indefra synspunkt.
Skriv et svar til: Indefra/udefra. ???
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.