Studievejledning
mistanke om snyd
Hvis gymnasiet har mistanke om snyd til en skriftlig årsprøve men ingen beviser har må de så godt sender dig op i en ny årsprøve med under 3 dages varsel.
ps. Må de smide en ud hvis man så klare sig dårligt i den nye årsprøve.
Svar #1
20. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)
Hvorfor skulle 3 dages varsel være et problem, når du jo ikke har snydt? For det har du ikke, vel? I så fald tager det dig knap nok 4 timer at genopfriske det hele igen, så kan ikke se problemet i at blive sendt op igen med 3 dages varsel. Men forventer ikke, at du bliver smidt ud, hvis du klarer den nye prøve dårligt, da de jo faktisk bare gerne vil se, hvad du rigtig kan.
Forresten lyder det mærkeligt, at de har anklaget dig uden at have beviser? Det er måske pga. dit udseende, at du er blevet anklaget eller?
Svar #2
20. juni 2014 af andr7570 (Slettet)
Er blevet anklaget fordi prøven var så god at min lærer tror jeg umuligt har kunne lave den så de vil have mig op i en ny prøve her på mandag
Svar #3
må de godt det med så kort varsel? havde jo regnet med ferie her fra den. 18 da min sidste eksamen lå der
Svar #4
Jeg ved, at du skal være til rådighed indtil eksamensperioden er ovre, så du kan godt have regnet med ferie, men du har ikke ret til den før perioden er ovre :/ Ked af at høre det med din opgave alligevel... Synes nu stadig det er mærkeligt
Svar #5
20. juni 2014 af nannadanielsen (Slettet)
#2 - Er det grundlag nok til at blive anklaget for snyd?
Tænker, at det da ikke er en helt fair vurdering, hvis F.EKS. det bare var læreren der ikke brød sig om dig?
Svar #6
orker bare ikke mere har ik overskud og nerver til flere prøver. Må de smide mig ud hvis jeg aflevere blankt?
Svar #7
20. juni 2014 af cornpop (Slettet)
Tja, det lyder som om du har snydt og er bange for at dine "sande" evner skal komme frem i lysen ved en ny prøve? Hvis du ikke har snydt, så bevis det! Der må være en meget god grund til, at din lærer ikke tror du har lavet opgaven, han/hun kender jo dit normale niveau.
#nannadanielsen det ville være koplet absurd hvis en lærer anklagede nogen for snyd, fordi vedkommende ikke brød sig om en elev. Langt størstedelen af lærere er faktisk yderst kompetente og rimelige i deres faglige vurdering af en elev. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet andet.
Svar #8
20. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)
hej,
EDIT: jeg har efterfølgende læst at nedenstående regler gælder ved de prøver der kommer på eksamensbeviser. Det gør årsprøver som bekendt ikke. Derfor gælder reglerne ikke. De regler der gælder er derfor fastsat af uddannesesinstitutionen.
det er jo lidt underligt, synes jeg, når man læser reglerne: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=152744, det er § 20 der er den relevante.
Som jeg læser reglerne, så skal en formodning om at eksaminanden har snydt undersøges og hvis det bekræftes, skal eksaminanden bortvises fra prøven (stk. 2). Eksaminanden kan derefter tilbydes en ny prøve i næste termin hvor prøven afholdes (stk. 4). Det er jo nok om knap et år.
Man har ret til, jf. forvaltningsloven, at blive partshørt, dvs. at få forelagt alle de oplysninger som ligger til grund for en afgørelse inden der bliver taget en afgørelse. Såfremt at denne afgørelse får negative konsekvenser, eksempelvis at man bortvises, skal afgørelsen tillige begrundes og den skal være skriftlig.
Omvendt er det jo rart at få tilbud en omprøve allerede nu. Hvad man vælger, tja det ved jeg ikke. At stå fast på reglerne, kan jo også betyde at tilbudet om ny prøve om nogle få dage falder bort.
Hilsen Lars
Svar #9
PS. De eneste beviser de har i sagen er at min lærer har sagt at opgaven er på for højt niveau for en gymnasie elev. Er det udsmidelses grundlag?
Svar #10
20. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)
Hej igen,
Jeg ved ikke om du nåede at se at jeg har rettet mit indlæg, da det ikke er helt korrekt.
Efter at have skrevet mit indlæg, blev jeg opmærksom på at de regler jeg beskrever, gælder de eksamener der skrives på eksamensbeviset. Det gør årsprøver jo ikke. Derfor kan de have lavet nogle sær-regler for årsprøver, der afviger fra eksamensreglerne.
Dog gælder forvaltningsloven stadig. Du skal stadig have en begrundelse! Hvis der er en afgørelse der kan tænkes at være til skade for dig, har du krav på at få det skriftligt! Du har også krav på at få alle oplysninger at vide inden de træffer en afgørelse! Du skal også have lejlighed til at udtale dig om de oplysninger de bygger deres forslag til afgørelse på (partshøring).
Hvis de vil smide dig ud, eller have dig til at tage en ny prøve, så skal du have en skriftlig begrundelse og du skal have lejlighed til at udtale dig om grundlaget, inden det kan effektueres. At en lærer siger/mener/tror, at din besvarelse er af et for højt niveau for dig, kan jeg ikke tro er nok. Din rektor burde også kende forvaltningsloven og dine rettigheder. Det er ikke sikkert at din lærer kender reglerne.
Det kan også være en nemmere vej at gå, ved at tage imod tilbudet om omprøve. Hvis du tager en ny prøve og klarer dig dårligt, ja så er det den prøve der gælder, omvendt, så kommer en årsprøve jo ikke til at stå nogen steder af betydning.
Hilsen Lars
Svar #11
20. juni 2014 af linepedersen54 (Slettet)
Synes ærligt er er for dårligt, af sin egen lære nærmest vil have dig ned i karakter? det er da dem som skal tales dig op uanset omstændighederne, det gør alle vores lærer da? Jeg er chorkeret!
Svar #12
Årsprøver er altså ikke så vigtige, forstår ikke debatten stadig er igang... Tag nu bare den omprøve og nyd at får endnu en chance så du er endnu bedre forberedt til eksamen! Hvis du ikke gider er det også okay, du bliver ikke smidt ud. Du SKAL dog møde op, da det er hele idéen med en årsprøve... Mød op og skriv lidt og få efter en time, det gjorde en elev fra min klasse og der skete da ikke noget med ham
Svar #13
23. juni 2014 af Hijsa
Okay, nu stiller jeg dig et spørgsmål, som de andre sjovt nok ikke har stilt:
Har du snydt til din årsprøve?
Svar #14
23. juni 2014 af andr7570 (Slettet)
Svar #15
23. juni 2014 af Hijsa
Kan du så ikke gå op på kontoret og spørge dem hvordan din lærer kan påstå at du har snydt, hvis han/hun ikke har nogen beviser for det?
- Spørg dem hvordan det kan være de kan tvinge dig til at tage prøven om, bare fordi en lærer mistænker dig for at have snydt.
De har jo ingen beviser.
Svar #16
23. juni 2014 af andr7570 (Slettet)
Svar #17
25. juni 2014 af Hijsa
ved ikke hvis du allerede har gjort det, men hvis du ikke har taget prøvet om endnu! så bare gør dit bedste og bevis overfor dem at de har taget fejl og at du rent faktisk er mega dygtig og styrer til den prøve ;)
Skriv et svar til: mistanke om snyd
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.