Almen studieforberedelse (AT)

Nykritik og hermeneutiske spiral

21. juni 2014 af 1234Sof (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der nogen, der kan forklare mig, hvordan den nykritiske analyse metode hænger sammen med den hermeneutiske spiral?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

Hva ved du om de to analysemotoder? Hvis du forklarer din situation lidt mere, vil hjælpere undgå at skrive noget, som du allerede ved :) Hvorfor vil du fx overhovedet have de to til at hænge sammen?


Svar #2
21. juni 2014 af 1234Sof (Slettet)

Jeg er helt med på, hvad de forskellige metoder går ud på - jeg skal altså ikke have dem forklaret! Grunden til at jeg spørger, er fordi jeg har fået et ark udleveret, med spørgsmål man kan resikere at blive stillet inde til AT-eksamen.

Der står følgende i spørgsmålet: " Hvordan hænger den hermeneutisk spiral sammen med din empiri og konkrete metode/metoder?" Mit empiri er en roman, som jeg har analyseret vha. den nykritiske og psykoanalysen. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)

Jamen i følge hermeneutikken er du jo kommet ind i romanen med en hvis forforståelse (Første stadie i spiralen, du regner fx med at det er en almindelig kærlighedsroman). Efter at have anvendt den nykritiske metode har du akkumuleret en ny viden, som du selvfølgelig har bearbejdet (Anden stadie, hvor du fortolker og piller væsentlige dele frem i romanen). Grundet din nye viden er du nået frem til en ny forståelse, der er dybere, bredere og mere reflekteret (Så er vi tilbage til forståelsesstadiet). 


Svar #4
21. juni 2014 af 1234Sof (Slettet)

Ja, det er også den tanke jeg selv har haft. - Tusind tak for hjælpen.


Skriv et svar til: Nykritik og hermeneutiske spiral

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.