Studievalg og videregående studie

Hvad gør jeg?

24. juni 2014 af preity1610 (Slettet)

Jeg er en elev der tager HF enkeltfag og har alle de fag der skal til få at få et fuld HF bevis som jeg har søgt om. Har dog 3 syge eksamener jeg skal til og har fået at vide at jeg vil få et foreløbigt bevis indtil jeg kommer til min sygeeksamener i august måned. Dvs. jeg kan søge ind på universitetet med den foreløbig bevis jeg har. Problemet er jeg vil søge ind på medicin studiet og indtilvidere har jeg det snit der skal til (11,2). Men hvis jeg får foreløbigt bevis kan de på universitetet jo ikke se hvad mit snit er på INDEN min sygeeksamener. Har nemlig fået at vide fra eksamens vejledningen at jeg ikke vil få et foreløbigt snit men kun et bevis for de enkelte fag jeg har afsluttet. 

Hvad gør man så i denne situation og er der nogen der kender til det? 

Er det rigtig forstået at man få hurtigstartbonus selvom man tager enkeltfags Hf ? 
Tak på forhånd 

Svar #1

Er der ikke nogen som ved noget om det ? 

Brugbart svar (0)

Svar #2
24. juni 2014 af JEEJ2008 (Slettet)

Ring til universitetet :) Hvor har du søgt henne?

Svar #3

Jeg har ikke søgt men skal søge snart inden d. 5. :) Det bliver nok København, Odense og Århus universitet

Jeg er virkelig frustreret for nu har man kæmpede så hårdt for snittet også sker sådan noget.... 

Brugbart svar (0)

Svar #4
24. juni 2014 af PSXL

Jeg vil tro, at du ikke kan komme ind i år, fordi du lige nu ikke har en afsluttet gymnasiel uddannelse. Én eller anden ret mig gerne, hvis #0 egentlig godt kan på én eller anden måde. De fordeler jo pladser i slutningen af juli, og du kommer først til sygeeksaminer i august. 

Svar #5

#4 tak for svaret. Det er nemlig fordi jeg har fået at vide jeg kan godt søge ind, skal gør det selvfølgelig samtidigt med alle andre. Hvis jeg bliver optaget er det på betinglse af at jeg er færdig i august. Mit problem ligger sådan set ikke der, men om de overhovedet kan se mit foreløbig snit når jeg sender den ind nu eller om de først kan se den til august. 

Brugbart svar (0)

Svar #6
24. juni 2014 af PSXL

#4 Årh okay... Det kan jeg godt se. Jeg krydser i hvert fald fingre for, at du kan søge ind i år! Det ville være ærgerligt at skulle vente et helt år :-/

Svar #7

#6 Tak skal du have :)  Det er nemlig det, også skal man går rundt og tænke om man kommer ind til næste år...

Brugbart svar (0)

Svar #8
24. juni 2014 af JEEJ2008 (Slettet)

Du kan godt søge ind, og vil muligvis blive betinget optaget. Når du har været til dine sygeeksamener skal du sende beviserne til Universitetet, og skulle du af en eller anden årsag få et snit der er så lavt at du ikke kan komme ind bliver din plads givet til en person der er på standby. Men ellers så ring til Uni. - jeg kan anbefale at søge ind i Århus ... der går jeg selv ;)

Svar #9
25. juni 2014 af preity1610 (Slettet)

#8 Tak for svaret :) Ja det har jeg nemlig også hørt, men så skal de jo have et "foreløbigt snit" altså de skal have det snit at vide som jeg har nu ikke? - Men det får de ikke hvis min skole kun giver mig enkelte beviser for min HF. Det er nemlig der jeg tvivler. 
- Ja jeg må nok hellere ringe til uni, men gælder der de samme regler for alle 4 universiteter? 
- Ja har også tænkt mig at søge i Århus. Hvordan ligger eksamenerne der? har nemlig hørt der er forskel fx på SDU er der eksamener hver 8. uge. og det lyder ret hårdt. 

Brugbart svar (0)

Svar #10
25. juni 2014 af PSXL

#9 Jeg foretrækker personligt SDU netop pga. deres hyppige eksaminer. Så er eksamenspensum ikke så stort igen - og måske også bare, fordi jeg egentlig godt kan lide eksaminer :-D

Svar #11

10# Arh er ikke så vild med eksamener men det lyder fristende med  mindre pensum ad gangen. Så du går på SDU ? ;) 

- Hvilke semester er du nu og er der meget matemtik? 

Brugbart svar (0)

Svar #12
25. juni 2014 af PSXL

#11 Jeg ville ønske, jeg gik på SDU lige nu! Men desværre ikke. Jeg har søgt i år med SDU som 1. prioritet og KU som 4. prioritet. Én af mine venner studerer medicin i Aarhus og er et par semestre inde og anatomi ligger som noget af det første, så det luger ud i medicinstuderende, hvis man kan sige det sådan :-D

Jeg kan ikke rigtig svare dig på matematikken, men jeg har hørt, at der ikke er så vildt meget matematik, men det er jo bare noget, jeg har hørt. 

Svar #13

Nårh så du skal også søge ind i år :) Det blivr spændende! SDU bliver også min første prioritet tror jeg, men sidste år fløj snittet vild meget op på SDU ( tror det bl.a. var pga. flere pladser til kvote 2 ansøger?) 

Det kan jo være vi ses derinde til september ;-) 

Brugbart svar (0)

Svar #14
25. juni 2014 af PSXL

#13 Ja, utroligt spændende! Nej, du skal tænke på, at snittet er et resultat af hvor mange, der søger og hvor højt deres snit er. SDU har en utrolig høj optagelse af kvote to-studerende - 50% af studiepladserne bliver tildelt kvote-to'ere. Det er rigtig godt :-) 

Det er jo det ;-)

Svar #15

#14 Det var nemlig også det jeg mente men i og med at der er flere pladser til flere kvote 2 ansøger bliver der mindre pladser til kvote 1 ansøger og dermed snittet ryger højere op :)

Selvfølgelig er det godt for dem som søger kvote 2, men ikke dem som søger kvote 1:) hehe 
Men det jeg mente egentlig var at det var først sidste år hvor 50% af studiepladserne gik til kvote 2. Før var det vidst kun 25 % eller sådan. 

Søger du kvote 2 ? :) 

Brugbart svar (0)

Svar #16
25. juni 2014 af PSXL

#14 Jeg synes, at lige netop kvote to-optagelsen på SDU er super god. I forhold til KU er der meget færre, der dropper ud, og man får topmotiverede folk ind (ikke sagt at folk, som kommer ind via kvote 1 ikke også er det). Jeg har søgt kvote to, ja! Mit snit er desværre lige 0,? under det snit, der nu kommer i år (i hvert fald på SDU, ikke KU, haha. Det er jo helt vildt det snit :-D)

Svar #17

Hvad har du så lavet for at komme i betragtning i kvote 2, læst noget imens? :) 
Burde jeg måske også have gjort altså søgt kvote 2. Er sindsyg nervøs for ikke at komme ind på kvote 1. hehe 

Har du andre proriteringer end medicin? :) 

Brugbart svar (0)

Svar #18
25. juni 2014 af PSXL

#17 Jeg afsluttede min studentereksamen sidste år, så supplerede to fag op fra det tidspunkt til nu. 
Jeg skal til Afrika for at lave frivilligt arbejde i to måneder og så skal jeg være med til nogle lægeprojekter og evt. skygge en læge, hvis det kan lade sig gøre. Jeg regner dog ikke med at komme ind i år, da jeg ikke kom videre i kvote to på SDU, og jeg har jo ikke rigtig noget frivilligt arbejde/andet der relaterer sig til medicin, da jeg jo har brugt hele det sidste år på at læse op. 

Faktisk ikke. Jeg har søgt medicin alle 4 steder, og hvis jeg ikke kommer ind i år, så prøver jeg igen næste år. Hvis jeg ikke kommer ind dér, prøver jeg igen året efter. Det har været en drøm for mig siden folkeskolen, så på et eller andet tidspunkt må jeg jo komme ind ;-) Hvad med dig?

Svar #19

Det lyder spændende med Afrika! Tror udover erfaring bliver det en dejlig oplevelse og helt sikkert en oplevelse at huske. 

Jeg har det som dig og tænker at jeg søger ind hvert år, men så tænker jeg arhhh hvad så hvis snittet bliver ved med at stige for hvert år. Det har også været en drøm for mig, men som 2. prioritet tænker jeg psykolog (neuropsykolog) Det er også spændende da det har specifikt noget med hjernen at gør :) 

Brugbart svar (0)

Svar #20
25. juni 2014 af PSXL

#19 Det er med Projects Abroad, hvor jeg kommer med ned og bor hos en lokal familie og arbejder som frivillig på et hospital. Jeg læste i brochuren, at der var nogle (der ikke havde nogen erfaring) havde lagt drop/andet og endda også bragt et barn til verden - nogle få gange helt uden hjælp! (Nok fordi, der ikke var sygeplejerske nok, tænker jeg) Jeg glæder mig utrolig meget! Også bare det at se en helt anden verden og opleve verdenen inden for medicin :-) 

Jeg har også overvejet at tage få af de adgangsgivende fag om, så jeg får et højt kvote to-faggennemsnit og når jeg så har relevant kvote to-erfaring, kunne jeg have en chance i Aarhus/Aalborg. 
Det lyder også utroligt spændende! Jeg vil selv gerne være kirurg, evt. inden for neurokirurgi. 

Forrige 1 2 Næste

Der er 28 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.