Studievalg og videregående studie

fordele og ulempe?

01. juli 2014 af michallaa (Slettet)

http://ucsj.dk/uddannelser/administrationsbachelor/uddannelsen/

hvad er ulempen og fordelene ved denne uddannelse? anyone??

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Fordele og ulemper kommer jo udelukkende an på, hvad du vil bruge den til ?

Svar #2
01. juli 2014 af michallaa (Slettet)

jamen jeg vil høre hvilke betegnelser man kan få når man læser denne uddannelse? hvad man kan arbejde med osv?

Brugbart svar (2)

Svar #3
01. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Det står der jo altsammen ?

Du bliver administrationsøkonom og kan arbejde i den offentlige sektor på tværs af afdelinger.

Eller med andre ord: Du bliver en offentligt ansat kontornusser på mellemste løntrin. Det er en uddannelse som skal erstatte den toårige elevuddannelse på kommunekontoret.

Groft sagt.

Du skal nok ikke regne med den store karriere i finanssektoren eller lignende men den er sikkert rigtig god hvis du gerne vil bosse rundt med de ansatte på jobcenteret eksempelvis.

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

#3,

jeg synes du oversælger den lidt ved at love mellemste løntrin. Mon ikke slutlønnen ligger på ca. 26.000/md og som jeg ser det, skal man da heller ikke regne med at få nogle ansatte under sig de første mange år.

Jeg har svært ved at se at uddannelsen, på nogen måde, retter sig mod det private erhvervsliv, men efter nogle års erfaring kan man da sikkert skifte.

Mon ikke et cand.scient.* studie er bedre til den der vil være mellemleder i det offentlige?

Hilsen Lars

Brugbart svar (1)

Svar #5
02. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Prøvede nok bare at lade være med at skyde den for meget ned.

Som sagt er det den uddannelse der skal erstatte den HG-baserede kontoruddannelse på kommunalkontorerne. Alle skal jo gerne være bachelors nu, så vi allesammen kan være akademikere. Meget åndet hvis du spørger mig.

Men til trådstarter: Der er absolut andre uddannelser som er mere attraktive at gå efter hvis du har ledelsesmæssige ambitioner. Så er det vist sagt på en pæn måde.

Svar #6
03. juli 2014 af michallaa (Slettet)

jeg synes af det er en meget bred uddannelse? eller er det bare mig? grunden til jeg tager uddannelsen er for kunne blive projektleder.

Brugbart svar (0)

Svar #7
03. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Jamen projektleder indenfor hvad ??

Tømreren er projektleder på et bryggeri, kommunaldirektøren er projektleder på kommunens opgaver, og en redaktør er projektleder på dagens avis.

Tror du ikke bare du har fået ind i hovedet at projektleder lyder vildt smart ?

Ellers kig på kaospilotddannelsen. De kan godt lide at kalde sig projektledere.

Til din oplysning så du ikke spørger forgæves andetsteds: det normale i den akademiske verden er at tage en hel kandidatuddannelse og SÅ tage et PRINCE I/II kursus i projektledelse.

Man kan ikke uddanne sig til projektleder da du for at kunne lede et projekt skal have dybe, brede og opdaterede kompetencer på et helt bestemt felt.

Og din måde at spørge på får mig til at mistænke at du ikke aner hvad du overhovedet vil studere.

Brugbart svar (0)

Svar #8
03. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

#6,

ja det er en bred uddannelse, der tager kort tid. Det betyder at stillingerne bagefter, bliver på gulvet. Dvs. ekspedition af kunder/klienter/borgere, enten ved skranken eller i telefonen. Efter nogle år, kan man så, måske få en lidt højere position, eventuel komme med i nogle anskaffelsesprojekter og den vej i gennem få lidt erfaring med projektledelse.

En anden måde at blive til noget (i det offentlige) er at blive TR (tillidsrepræsentant), når man har været på de tilhørende kurser, sker det ofte at man bliver rekrutteret til en mellemleder stilling.

Har du gjort op med dig selv hvad du interreserer dig for? Hvilket fag? Byggeri, administration, handel eller noget helt andet? Projektledelse er noget man gør sig fortjent til, når man har vist at man besidder de basale færdigheder inden for et fagområde på et højt niveau og at man har ledelsesevner. Det sidste kan kun vises ved at arbejde med det første i et stykke tid.

Hilsen Lars

Svar #9
04. juli 2014 af michallaa (Slettet)

#7 Synes faktisk du taler meget nedladende.. Jo jeg ved udmærket godt hvad jeg vil studere. Og er godt klar over det er prof.bachelor men skal sef. opgradere det til en kanditat. Samt har jeg fundet ud af man kan vælge linjer når man læser offentlig administration - der har jeg så tænkt mig af vælge HR

Brugbart svar (0)

Svar #10
04. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Det var skam ikke nedladende ment overhovedet. Jeg forsøgte bare at hjælpe dig ved at spørge lidt spidst så du tænkte over det.

Og så tror jeg bare du måske begår en fejl ved at vælge netop den uddannelse da den ikke honorerer de ønsker du har nævnt.

Brugbart svar (0)

Svar #11
05. juli 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

#9,

hvis du vil noget med HR, er cand.scient.soc så ikke et bedre valg?

Hilsen Lars

Brugbart svar (0)

Svar #12
05. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Eller cand.merc.HR ?

Du er nødt til at prøve at sætte dig ind i, at den uddannelse i "administration" som du har kigget på, er en uddannelse som virkelig ikke åbner ret mange døre for dig, da den er designet til at gøre dig til sagsbehandler på kommunalkontoret. 

Jeg tvivler (meget) på, at det private erhvervsliv vil kunne bruge dig til noget med den uddannelse. Og hvorfor uddanne dig til kommunalmedarbejder først, og så skifte retning og læse HR ? Det giver absolut 100% ingen mening.

Svar #13
05. juli 2014 af michallaa (Slettet)

Jeg skifter ikke retning - når man læser administation ... Kan man vælge imellem nogle retninger , hvor jeg så har valgt af vælge HR ( http://ucsj.dk/uddannelser/administrationsbachelor/uddannelsen/ ). Grundet til jeg ikke vælger de andre ting i har nævnt har grundet mit snit. Derfor vælger jeg sådan en vej, derudover tænker jeg også af jeg kommer til at læse videre på kandidat , så får man da vel også den samme grad , som cand. Merc hr ? 

Brugbart svar (0)

Svar #14
05. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Ej du kan ikke komme ind på cand.merc. med den bachelor. Den giver kun adgang til kandidatgrader og masters indenfor netop den offentlige sektor. 

Jeg siger ikke det er skidt. Men jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at HR ikke som sådan er en retning af uddannelsen. Det er bare et modul du kan vælge at lære lidt om som et ud af mange fag under uddannelsen.

Jeg siger jo bare de her ting så du har en helt klar idé om hvad du søger ind på. Men nu er fristen så også overskredet, så du har nok truffet dit valg :)

Skriv et svar til: fordele og ulempe?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.