Studér i udlandet

Spørgmål om studerende i udelandet

17. juli 2014 af Narkcab

Bliver det dyrt at studere medicin i universitet USA eller England?

Hvad kræver det, og hvad gør man? Findes der bonus såsom hvis man har høje karaktere at man kan komme ind gratis?


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Ved ikke særlig meget on England andet end at de kun forlanger gode karaktere. Jeg læser selv på et top US universitete, og mht. amerikanske univeristeter, så er det sådan, at. 

De fleste vil forlange dette: 

I: En SAT Test

II: TOEFL Test

III: To SAT II Subject Tests

IV: Application Essay

V: Recommendation letters

Hvis du lige er startet i gym, så er mine anbefalinger.

1. Det godt du har ambitioner! :-) Du starter i gym efter sommeren, og din fremtid ligger i din egen hånd. Mht. din klasse, så har det været min personlige erfarring, at mange af dem, der går på gym ikke er gode fagligt (husk druk-kulturen og hvor mange der går der kun for sociale årsager), så følg med fra start, fokuser på dine C-fag, og gør et godt intryk på alle dine undervisere. De er også mennesker, og dine årskarakterer afhænger mere på deres indtryk end hvad du egentlig kan. Saa derfor kom til samtilge timer og husk at sige noget til hver time. Få gode karakterer og fokuser kun på dette i 1.g.

2. Du starter i 2.G. Her er det de fag du afslutter det pågældende år, der er vigtige. Men følg dog stadig væk med i de andre fag, da du ikke må komme bagud. I 2.G kan du stille og roligt godt begynde og læse op til dine tests. Dvs. din TOEFL og SAT tests. Du kan tage TOEFL testen i starten af 3.G, og SAT testen omkring oktober. I 2.g er det vigtigt, at du har dannet et godt forhold med de lærer, du vil have til at skrive anbefalinger til dig. 

3. Du starter i 3.G. Her er det nok det hårdeste. Det er her, du skal have taget alle de tests samt lave en SRP. Alternativt, kan du tage SAT I testen i foråret af 2.g og igen i efteraåret af 3.g, hvis du vil optimere dine chancer. Derfor, tag testene og sørg for at have alle resultaterne klar til at sende til de diverse universiteter. Du kan få din studievejleder til at printe karakterer fra 1.G og til og med efterårs semesteret af 3.G. Hun vil give skolens stempel, og sende dem samt lærernes anbefalinger til universitetet. Du kan i mellemtiden søge om legater samt om at få din uddannelse optaget på FastTrack listen, så du kan få SU til den. 

4. Du får optagelsesbreve fra diverse universiteter. Du vælger, hvilket du vil gå på og de vil så resevere en plads til dig. Hvis du ikke har amerikansk green card, så kan du bruge dit optagelsesbrev samt en I-20 form, som universitetet sender til dig til at søge om en F-1 opholdstilladelse. Denne giver dig lov til at bo og studere i USA i op til fem aar. Husk at booke mødet med ambassaden i god tid. Efter hvad jeg har hørt, så er amerikanerne meget arbejdsdygtige og respektfulde, og de giver dig svar i løbet af mindst en uge. 

5. Nyd sommerferien, pak kufferten, og glæd dig til at tage afsted til the USA. :-)

Lidt lang af en liste, men det er en oversigt til, hvordan det fungerer. Jeg kan evt. sende mine SAT, TOEFL, etc books o.s.v. til dig, så du kan spare nogle penge. 

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Og medicin i USA er lidt anderledes. Der starter du studiet på den såkaldte "medical school", som kræver, at du har en bachelor's degree i hvilket som helst studium, men dog har taget kurser i:

Organic chemistry 1 og 2

General biology

Anatomy 

general chemistry

Physics I and II 

Som sagt, så er det lige meget, hvad du læser som major, bare du har kurserne foroven i dine undergrad år. 

Håber dette hjælper - sig til, hvis der er mere! 

Bard


Svar #3
17. juli 2014 af Narkcab

Litterly, Thanks for everything, jeg begynder 2.G efter sommerferien.

Har et par spørgsmål, jeg vil gerne læse til medicin, og jeg ved de kræver rigtig højt fordi det er USA. Har de ikke nogle krav om hvad gennemsnittet skal være, eller noget? 

Har også et par personligt spørgsmål til dig, jeg blev nysgeri ... Hvad er det du læser til lige nu, og hvordan har det været for dig?

Skal man ikke betale rigtig meget? Til enkelte fag, bøger, diverse ting?


Svar #4
17. juli 2014 af Narkcab

hov fik overset det du skrev ved #2


Svar #5
17. juli 2014 af Narkcab

Er der en hjemmeside som du har følget efter, eller er det bare hjælp fra studievejlederen og lidt af din egen undersøgelse?


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#5: Hjemmeside?? Studievejlederen????? (I can't breathe!)

Nej, det er en guide jeg selv har lavet til andre, der vil læse i USA på universitetesniveau. Det er mine egne erfarringer, der står. Og mine egne råd til, hvordan du nemt kan komme afsted. 

I always march to the beat of my own drum. :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Mht. betaling, så afhægder dette meget af omstændighederne. Du vil få SU, og hvis du også kan få en del scholarships fra universitetet, så vil du være mere end dækket, især hvis dine forældre også giver lidt indskud. 

Men medical schools i USA giver dog ikke særlig mange scholarships ud, da de er "vocational schools", og derfor ikke teoretiske. Men hvis du starter på en PHD i USA, så vil universitetet for det meste betale for det. 

Ting er også billigere i USA, da lønningerne ligger en del lavere end i DK, så man kan nemt komme igennem det. 

Og der er B.Sc. Economics, jeg læser. 

Men jo, hvis du har mere personlige spørgsmål, så kan du bare sende mig en besked. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. juli 2014 af JEEJ2008

#2

Og medicin i USA er lidt anderledes. Der starter du studiet på den såkaldte "medical school", som kræver, at du har en bachelor's degree i hvilket som helst studium, men dog har taget kurser i:

Organic chemistry 1 og 2

General biology

Anatomy 

general chemistry

Physics I and II 

Som sagt, så er det lige meget, hvad du læser som major, bare du har kurserne foroven i dine undergrad år. 

Håber dette hjælper - sig til, hvis der er mere! 

Bard


Ingen MCAT test? Og nu skal man jo så også huske at det ikke er hvem som helst der kommer ind, så det er en god idé at sikre sig en meget høj GPA :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#8: Jo, du har ret. Trode jeg nævnte det, men må have overset det. Du skal udover at have de nævnte kurser også have taget en MCAT test efter college. Det, sammen med en høj GPA (karaktergennemsnit), med frivillig arbejde i et hospital/forskning med dine professorer skal du så bruge for at kunne komme ind på med school. 

Og ja, det er helt rigtigt, at det ikke er hvilken som helster, der kommer ind på medicin i USA. Men du skal også huske at en stor del, der ansøger enten er ikke-så-kloge sorority girls eller folk, der ikke har en rigtig interesse for medicin, som typisk bliver presset til det af pengene/familien, så derfor er optagelsesraten så lille.

Men hvis du spørger mig, så er det ikke værd at læse medicin i USA. Du kommer ud med en kæmpe gæld (for ikke at tale om de efterfølgende renter), hvis du ikke er fra den rigtige familie (>90% af dem derover er ikke). Derudover er du heller ikke garanteret at kunne finde et "residency" selvom du er færdig med medicin, hvilket man skal bruge før man overhoved kan praktisere medicin derover. Så hvis det er medicin, du vil læse, så er Danmark og UK bedre end USA. Hvis du går udergrad-PhD-forsker/økonom/professor vejen, så er amerikanske universiteter top class. Det samme gælder MBA. Hvis det er udergrad-> medschol/pharmacy/dentistry vejen du tager, så er det bedst at blive i DK eller i andre lande med høj uddannelseskvalitet og lave studieafgifter, da du ikke har en kæmpe regning at skulle betale efter fuldent studium. 

Ked af at jeg ikke gik så meget ned i dybden med med school før, men håber du kan bruge dette til noget. Og tak til #8 for at nævne MCAT testen. 

Bard


Svar #10
19. juli 2014 af Narkcab

Tak for jeres tid, speciel dig Bard. :-)


Skriv et svar til: Spørgmål om studerende i udelandet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.