Studievejledning

tandlæge

05. august 2014 af didodawood (Slettet)
Jeg kunne godt tænke mig at læse til tandlæge, men er det rigtigt at det er ligeså hårdt som medicin studiet????

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. august 2014 af ping317 (Slettet)

fra hvad man hører og fornemmer er medicin nok lidt tungere end Odontologi(som er det en tandlæge har læst), men det er jo typisk sådan at folk et studie nægter ikke at være på verdens hårdeste studie :D med det sagt tror jeg ikke nogen universitetsuddannelser ikke er tunge at komme i gennem til tider. Kilde: Venner på diverse studier.

Brugbart svar (0)

Svar #2
05. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Puha, den er lidt svær at svare på.

Det kræver vel i virkeligheden, at du finder en, der har studeret begge dele, og derfor har et sammenligningsgrundlag.

Hvis man kigger på hjemmesiden studmed.dk, er der en afstemning, der vidner om en arbejdstid på mellem 6-8 timer på medicinstudiet, uden for eksamensperioden (hvor der er en del mere). Det vil jeg sige passer meget godt - hælder dog selv mere til de 7-8 timer om dagen. Du skal dog bemærke at der er muligt at studere langt længere end det, og sansyndligvis også kortere. Det afhænger af ambitioner.

Hvis man vælger at kigge på den samlede studietid, skal man bemærke, at medicin er nomeret til 6 år på uni (uni/ klinik), hvor odontologi er nomeret til 5 år (også uni/ klinik). Det skal du dog ikke gå så højt op i, da begge uddannelser kræver konstant videreuddannelse.

Nu mangler du sådan set bare en odontologi studerende til at svare på hvor mange timer han/ hun bruger på studiet, tror dog personligt at det vil lande på omtrendt det samme. Anyone?

Til personlig interrese: er det af ren nysgerrighed du spørger, eller af det af frygt?

Hvis du er bange for at livet som odontologi studerende er for hårdt, synes jeg at du skal tage til KU eller AU og finde nogle studerende at snakke med. Der vil være en del arbejde på studiet, men sådan er det med alle uddannelser. Tænk på at x antal MANGE mennesker har gennemført studiet før dig - det kan du også, om end ikke andet må du knibe ballerne sammen, og tænke på slutresultatet. Det skal nok gå, hvor der er vilje, er der vej.

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. august 2014 af anonym000

Hvem siger medicinstudiet er hårdt ? :-)

Mange forbinder høje adgangskvotienter med sværhedsgraden af selve studiet, hvilket er meningsløst.

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. august 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)

Man kommer dog ikke uden om, at medicinstudiet, i lighed med et par andre studier, har et stort og bredt teoretisk pensum, som skal læres uden ad i 9/10 fag. Et af de studier, der i de første par år måske minder om medicinstudiet i arbejdsmængde er nok odontologistudiet.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Udenadslære er ikke et problem. Der findes nemlig nogle formidable hukommelsesteknikker.

"...teoretisk pensum... " abstraktionsniveauet er til gengæld ikke høj. 

Medicinstudiet er overvurderet på mange punkter :-)

- - -

...............

Brugbart svar (1)

Svar #6
05. august 2014 af blahbb (Slettet)

http://i.imgur.com/M3b2i.png

Brugbart svar (0)

Svar #7

Der er noget som jeg vil dele med jer :-)

Da "blabhh" (#6) skrev et svar på dette indlæg, fik jeg en notifikations-mail med følgende:

"

Hej Anonym000 Anonym111,

anonym000ErJealous har svaret på spørgsmålet "tandlæge" i kategorien "Studievejledning"

"

Hmm, hvem har mon lavet en bruger bare for at skrive til mig, at jeg er jaloux... :-)

Medicinstudiet er en af de studier, som bare er overvurderet på mange punkter. At jeg skriver dette, gør det jo ikke mere overvurderet end det i forvejen er. "Dulugtergrimt" tag det ikke personligt ;-) 

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #8
05. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)

Hej

Vil I ikke godt være søde at lade være med mudderkastningen?

Trådstarter spurgte ikke om hvorvidt medicinstudiet var hårdt eller ej, men om hvorvidt odontologi var lige så hårdt som medicin.
Med mindre der er nogle af os her, der har studeret begge dele, kan vi ikke svare på det. Evt. Kan en odontologi studerende svare på hvor meget tid vedkommende bruger på studiet. Det er endnu ikke sket...

Så lad os lukke den her, og vente på en stud. odont,

Brugbart svar (0)

Svar #9
06. august 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)

Overvurderet kommer vel an på øjnene som ser. Jeg synes sgu vi har det så pisse sjovt, at det er de 6 år værd ;) memoreringsteknikker eller ej, så holder jeg stadig fast i, at vi har med et bredt og komplekst studie at gøre, og mange, mange studier ligger under i kompleksitet.

Har ingen grund til at tage noget personligt ;)

Brugbart svar (0)

Svar #10
06. august 2014 af anonym000

Hvis det er det man brænder for, er de 6 år det værd.

En ting vi nok kan blive enig om er: på medicinstudiet er pensum meget større sammenlignet med mange andre studier.

- - -

...............

Skriv et svar til: tandlæge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.