Almen studieforberedelse (AT)

Epidemi

06. september 2014 af ranimukerji - Niveau: A-niveau

hej  :)

Jeg skal lave et projekt (AT) om mad og mennesker, hvor mad er omdrejningspunktet. Jeg mangler inspiration og forslag. Jeg tænkte på fedme epidemi, da det er et meget  vigtig problem idag, men det ved alle noget en masse om, og hvis jeg skulle vælge det,  så skal det være en interresant problemstilling. Kan i give nogle forslag som jeg kan bygge på indenfor fedme eller bare andre emner??

Tusind tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. september 2014 af linekr (Slettet)

Synes fedme epidemien, som du kalder den, er ganske interessant. Men du kan også vælge at se på mad i forhold til misbrug. Altså spiseforstyrrelser. Fx anoreksi, bulimi eller overspisning. Eller den "nyere" form, som hedder ortoreksi, hvor man er fanatisk i forhold til at undgå fedt, sukker og usunde madvarer. Hvor det altså ikke bare handler om at leve sundt, men man bliver afhængig af at tælle kalorier og kontrollere alt, hvad man putter i munden. Man sulter således ikke nødvendigvis sig selv, men er sygeligt bevist om, hvad man spiser og hviken effekt det har på ens krop. Det er jo også i det hele taget interesant med alle de nye leveformer som palæo, glutenfri kost, LCHF mv., som alle et eller andet sted alle ligger op til en meget stringent måde at leve på.

Bare et par forslag. Spændende emne, synes jeg :)


Svar #2
07. september 2014 af ranimukerji

Tusind tak! :) det lyder virkelig spændende, har aldrig hørt om ortoreksi før. Jeg ville lige undersøge det.


Svar #3
07. september 2014 af ranimukerji

Jeg har søgt om det, og det kunne være meget spændende, at undersøge det nærmere. Men hvilke fag kunne man eventuelt inddrage??..måske biologi og samfundsfag(det er vel medierne der motivere end til at spise sundt?). Er der en bedre fagkombination?


Svar #4
07. september 2014 af ranimukerji

Eller måske biologi og dansk?


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. september 2014 af linekr (Slettet)

Jeg tror umiddelbart at biologi og samfundsfag er en bedre kombination end biologi og dansk. Som du selv skriver, er der uden tvivl nogle samfundstendenser, der er værd at undersøge. Og medierne spiller da sikkert også en stor rolle idet, at der er meget fokus på kropsidealer, skøndhed og kost. Det er jo også interessant hvordan idealerne for skønhed, krop, kost mv. hele tiden ændrer sig. Og den status det giver at følge disse idealer.

Biologi er ikke min stærkeste side (det er lang tid siden, jeg har haft det og har psykologisk baggrund, så en meget andet vinkling :)), men tror det er en god kombination med det samfundsfaglige.

Skriv endelig, hvis der er andet, jeg kan hjælpe med. Har selv arbejdet en del med anoreksiforstyrrelser - men som sagt fra en noget anden vinkling. Kan dog være at jeg kan sparre lidt med dig alligevel :)


Svar #6
07. september 2014 af ranimukerji

Jeg har lige lagt mærke til, at den fagkombination jeg har valgt, kan jeg alligevel ikke vælge, da mindst et af fagene skal være på b niveau. Og begge de fag har jeg på c niveau. Har du et andet eksempel på fagkombination. Jeg har dansk og historie på A, kan man bruge det til noget. Jeg har også filosofi på c niveau.

Samfundsfag - historie( måske undersøge, hvordan skønhed, kost osv har ændret dig gennem tiden)
Biologi - dansk( her kunne man feks. Analysere en film, reklame mm, for at se hvordan det påvirker seerne)

Jeg ved ikke hvilke fag jeg skal vælge, det var ellers en god kombination med samfundsfag og biologi.

Brugbart svar (1)

Svar #7
08. september 2014 af linekr (Slettet)

Jeg synes faktisk historie er et rigtig bud. Og den vinkling, du nævner, med at undersøge hvordan skønheds- og kostidealet har ændret sig gennem tiden, er rigtig interessant. Med så ville jeg gå væk fra at kigge på otoreksi. Altså ikke tage udgangspunkt i én specifik spiseforstyrrelse eller kostform. Men som skrevet, undersøgen udviklingen. Og hvem eller hvad der påvirker udviklingen. Fx medierne, som du også selv har været inde på. 

Om det er dansk eller samfundsfag du vælger som andet fag, afhænger meget af din vinkling, tænker jeg. Begge fag kan bruges. 


Skriv et svar til: Epidemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.