International økonomi

Hjælp til BNP graf

13. september 2014 af simoneTipsmark (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har det her spørgsmål i en opgave: 

1. Gør ud fra figuren rede for udviklingen i verdensøkonomien. Redegør herunder kort for de større og mindre kriser, som har præget verdensøkonomien i perioden frem til finanskrisen bryder ud. 

Jeg har selvfølgelig også en figur

 http://ioa1.systime.dk/index.php?id=418

Det er den der hedder opgave/figur 1.17 som er længere nede på siden

Det er figuren, som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre med. Det giver jo ingen mening at der står t BNP-en falder med 2 procent i 2009 når jeg godt ved at den faldt med i hvert fald 5% det år.

På forhånd tak! :D


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. september 2014 af Walras

Der er en kilde på figuren. Hvis du mener, at der er en fejl, må du tjekke op på kilden.

Det skal såmænd nok passe, at verdens BNP kun faldt med ca. 2 pct. i 2009. Finanskrisen ramte jo hovedsageligt de vestlige samfund.


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. september 2014 af Stats

Som det ses, er bnp'em på billedet angivet med procent... Den procentvise ændring i bnp for hele den globale økonomi....

Når bnp'en ligger på 1,5-2,5 snakker man om stabil økonomisk vækst. (i hvert fald i Danmark)

Når den er under 1,5 taler man  om lavkonjunktur eller depression

Når den er over 2,5 taler man om højkunjunktur

I slutningen af 1970 og starten af 1980 kunne der være tale om oliekrisen...

I 1990'erne kunne der være tale om bank kriserne..

I 2000- kunne der godt være tale om vestens tro på bankerne

i 2007, finanskrise

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. september 2014 af Walras

#2 Du får det til at virke, som om "stabil økonomisk vækst", "depression" og de forskellige typer af "konjunkturer" er veldefinerede begreber. Det er det altså ikke.


Skriv et svar til: Hjælp til BNP graf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.