Bioteknologi

Dna

25. september 2014 af Mie12345678 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvorfor kan det være en fejl, hvis flertallet har en blodtype på AA? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Der er ikke noget, der hedder blodtype AA i ABO-systemet. Man har blodtyperne O, A, B og AB

Svar #2
25. september 2014 af Mie12345678 (Slettet)

Ja jeg mener så A, hvorfor vil det være en fejl, hvis flertallet har en blodype A 

Brugbart svar (0)

Svar #3

Hvad mener du med det? Flertallet (37%) af alle danskere har blodtypen A. Du må vedlægge en hel opgaveformulering og ikke tage det ud af sammenhæng.

Svar #4

Fordi min lærer sage at restriksionsenzym spalter ikke hvis blodtype er A, derimod hvis blodtype er B, vil restriksionsenzym spalte fra 128 basepar til 88 basepar. 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Jamen i hvilken sammenhæng taler du om dette??? Det lyder, som om I har lavet noget aminosyresekventering på et eller andet, som du bliver nødt til at forklare hvad var??

Svar #6

Vi har lavet et forsøg, hvor vi skulle bestemme vores blodype ved hjælp af pcr. Derefter fik vi nogle resultater om, hvilke blodtype vi havde. Flest havde en blodtype A. Min lærer sagde, det kunne være eventuelt at vi ikke havde udført forsøget korrekt derfor havde de fleste en blodtype A. 

Brugbart svar (0)

Svar #7

Ifølge statistikken bør ca. 40 % have blodtype A, men det kan jo godt være, at mange fra klassen har haft den. Der kan forekomme komplikationer med restriktionsenzymer, hvis nogle af dem er denatureret ved uhensigtsmæssige høje pH-værdier eller temperaturer, og de har derfor ikke kunne genkende de specifikke DNA-sekvenser og kløve dem i mindre stykker ud fra de sekvenser, enzymerne genkender.

Svar #8

Kan du ikke skrive det med simple ord, så jeg kan forstå. 

Brugbart svar (0)

Svar #9

Hvilke ord forstår du ikke? 

Svar #10

denatureret ved uhensigtsmæssige høje pH-værdi

Brugbart svar (0)

Svar #11

Ja, enzymer har et pH-optimum. Radikalerne på aminosyrerne kan jo skifte fra protonerede til deprotonerede form, alt efter hvilket radikale, der er tale om, ved forskellige pH-værdier. COOH er et eksempel på et radikale og i et surt miljø vil det være på formen COO., som har betydning for dets bindingsevne og frastødning/tiltrækning over for andre naboradikaler. 

Svar #12

Tak for hjælpen(-;

Skriv et svar til: Dna

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.