Bioteknologi
fejlkilder i rapport om titrering af saltvad
hej! jeg er ved at skrive en rapport om titrering af saltvand.
vi har skulle udregne masse% af NaCl indholdet i saltvandet ved inddampning og masse% af NaCl indholdet i saltvand ved titrering. vores beregninger gave disse resultater:
masse% af NaCl indholdet i saltvandet ved inddampning = 0,248%
masse% af NaCl indholdet i saltvad ved titrering = 0,299%
jeg sidder og skriver fejlkilder lige pt., men er lidt usikker på om jeg kan nævne at vi i forsøget ser bortfra at køkkensalt også indeholder andet end bare NaCl (saltvand blandingerne er lavet med køkkensalt), eller om det er urelevant for forsøget?
jeg har også nævnt at inddampningen af saltvandet muligvis ike har været fuldstændig komplet, og derfor have resulteret i en lavere m%.
Svar #1
13. april 2025 af Christianfslag
1. En ufuldstændig inddampning vil kun medføre en højere masse%, og ikke en lavere.
2. Køkkensalt består, udover natriumklorid, af jod (såfremt den pågældende køkkensalt er tilsat jod), antiklumpningsmiddel, samt eventuelle urenheder der nu måtte fremgå. Disse ville alle kunne lede til en forøget masse%.
Desuden kan fejlkilder også være, at I ikke har opløst saltet tilstrækkeligt, samt at der ved den ene metode er brugt vand fra toppen af beholderen, mens der ved den anden metode muligvis er kommet bundfald af salt med fra bunden.
Skriv et svar til: fejlkilder i rapport om titrering af saltvad
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.