Bioteknologi
Regning af STR ift retsmedicin
Hej alle
Jeg sidder med en artikel fra biotechacademy, altså DTU, mens jeg skriver SRO i biotek og matematik
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/genetik/retsmedicin/
Den burde være pålidelig, da vi har abejdet med den i undervisningen, men nu er jeg ikke så sikker. De skriver:
Mængden af DNA-sekvensgentagelser (DNA-sekvensen ”GT” i eksemplet i figur 18 bliver gentaget 7 gange) i en STR kaldes dens allel. Et eksempel på STR-alleler er STR’en D7S820, som befinder sig på det menneskelige kromosom 7. D7S820 indeholder mellem 5-16 gentagelser af DNA-sekvensen GATA, og der er derfor 12 forskellige alleler for D7S820 (første allel indeholder 5 gentagelser, andet indeholder 6 gentagelser osv. op til 16 gentagelser). Fordi mennesker indeholder to alleler af hvert gen, indeholder vi også to alleler af hver STR. Da der er 12 mulige alleler findes der 78 mulige allel kombinationer, heriblandt 12 homozygoter og 66 heterozygoter. Det betyder, at der er en 1/78 chance for, at et individ har en specifik genotype.
Jeg forstår bare ikke hvordan svaret kan blive 78, da jeg ser det som kombinationer hvor K(12,2), og hvis man regner det med binomialoefficienten bliver det til 66. Så ved ikke om der er noget matematik eller biotek jeg ikke forstår, eller om der er fejl i artiklen.
Al hjælp vil blive sat meget pris på:)
Svar #1
20. marts 2025 af AngelOneOne
Hej,
Med 5-16 gentagelser, er der 12 mulige alleller, og hvert individ har to alleler, en fra hver forældre. Når man tæller sammen, skal man tage både homozygoter med (altså a, a), og heterozygoter (altså a, b). I forhold til homoztgoter, så er der 12 af dem: (5, 5), (6, 6)... osv. op til (16, 16). I forhold til heterozygoter, kan vi opstille denne formel, hvor vi opstiller 2 ud af de 12 uden rækkefølge:
Det samlede antal genotyper er derfor de 12 homozygote og de 66 heterozygoter, altså samlet 12 + 66 = 78. Artiklen tager altså ikke fejl, du har bare kun taget højde for heterozygoterne i din beregning.
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Svar #3
20. marts 2025 af AngelOneOne
Hej,
Der var lige en fejl i formlen:
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Svar #4
21. marts 2025 af KaninerErSøde
Yes, jeg kender binomialkoefficienten, så tænkte nok der var en typo
Skriv et svar til: Regning af STR ift retsmedicin
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.