Bioteknologi
SRO i BIOTEK OG MATEMATIK
Hej jeg skal skrive SRO i Biotek og matematik og jeg har brug for hjælp til ideer. SRO handler om Yoghurt, pH og logistiske vækst. Dette er min problemstilling Hvilke faktorer påvirker mælkesyrebakteriers vækst, med hvilken betydning har det for yoghurtens kvalitet?
Jeg skal have en Redegørsle, analyse og Diskuterende men jeg ved ikke hvad jeg skal skrive. Lidt mere info jeg har lavet et forsøg hvor jeg har lavet yoghurt.
Svar #1
29. december 2024 af Christianfslag
Jeg antager, at du ikke har fået din endelige opgave endnu. I den vil der stå mere detaljeret, hvad dine vejleder ønsker at se vedrørende opgavens omfang.
Jeg synes du indtil da skal benytte dig af flere brainstorm-teknikker til, at kortlægge dine tanker og idéer om emnet. Du kan eventuelt inddele din brainstorm efter de forskellige elementer af din opgave (redegørelse, analyse, m.m.). Her er et par gode eksempler på brainstorm-teknikker:
- Mindmap
- Omvendt brainstorm
Jeg håber, at dette kan bruges til noget. Skriv endeligt, hvis du har yderligere spørgsmål. Godt nytår.
Svar #2
31. december 2024 af mathon
Yoghurt ((tyrkisk): afledt af roden yog) laves ved syrning af mælk (især komælk). Ved syrningen omsættes laktosen (mælkesukkeret) til mælkesyre og aromaer, hvilket er årsag til den tyknede (viskøse) konsistens og den karakteristiske smag.
De hyppigst brugte bakterier er Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus og Streptococcus salivarius subsp. thermophilus.
Yoghurt er rig på proteiner, B-vitaminer og mineraler.
Man standardiserer og pasteuriserer mælk til et fedtindhold på 0-10%. I yoghurt med lavt fedtindhold tilsættes ofte ekstra protein for at gøre yoghurten mere viskøs. Bakteriekulturen tilsættes ved 40-43 °C og syrningen starter. Ved et pH på 4,55 - 4,45 er mælken koaguleret og man omrører og køler yoghurten ned til 18-20 °C for at stoppe syrningen.Yoghurten emballeres og køles ned i emballaget til 5-6 °C for ikke at blive for sur. Yoghurt tilsættes ofte frugt og sukker.
Svar #3
31. december 2024 af mathon
Pasteurisering er en meget anvendt metode til forbedring af fødevarersholdbarhed uden at forringe deres smag eller næringsværdi væsentligt. Den blev opfundet af den franske naturvidenskabsmand Louis Pasteur i 1862.
Pasteurisering kan foregå ved enten høj- eller lavpasteurisering. Lavpasteurisering er en opvarmning af produktet til 72 °C i 15 sekunder, mens højpasteusering er en opvarmning af produktet til 87 °C i 15 sekunder eller til 90 °C i 5 sekunder. Hverken høj- eller lavpasteurisering påvirker det ernæringsmæssige indhold i produktet, mens højpasteusering påvirker smagen.[1]
Pasteuriseringen indebærer, at bakterier, som ellers ville fordærve fødevaren, dræbes. Når fødevaren derefter emballeres, så den ikke igen udsættes for bakterier, vil den kunne holde sig længe. Pasteuriseringen virker derimod ikke mod andre former for fordærvning som harskning, der skyldes iltning af fedtstoffet i fødevaren ved en rent kemisk proces eller nedbrydning i stærkt sollys.
Skriv et svar til: SRO i BIOTEK OG MATEMATIK
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.