Bioteknologi

leucin eller isoleucin

27. september 2014 af hugorme (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. jeg er lidt i tvivl om de to aminosyre. leucin og isoleucin. har de samme molekylformel/sumformel? 

se vedhæftet billede. 

Vedhæftet fil: leu.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2014 af Heptan

Ja, de har samme molekylformel.

Præfixet iso- betyder "den samme", altså den samme molekylformel.

Svar #2
27. september 2014 af hugorme (Slettet)

Opskriv et reaktionsskema for sammenkoblingen af de to aminosyrer i et dipeptid. hvordan gør jeg det? :(

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Benyt at der fraspaltes vand ved en kondensationsreaktion. Der fraspaltes hele OH-gruppen fra leucin og et enkelt H fra aminogruppen fra isoleucin. Herved bindes C-atomet, der før var bundet til OH-gruppen i leucin,  sammen med N-atomet fra aminogruppen fra isoleucin.  

Brugbart svar (0)

Svar #4
28. september 2014 af Heptan

Det virker vel også den anden vej, huh?

Brugbart svar (0)

Svar #5
28. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Når en peptidbinding brydes, er der ikke altid tale om en hydrolyse, men uhensigtsmæssige temperaturændringer kan jo også bryde en peptidbinding. Men ja, hydrolaser tilhørende gruppen EC 3.4 er enzymer, der bryder peptidbindinger ved vandoptagelse, så det foregår også den anden vej rundt.

Brugbart svar (0)

Svar #6
29. september 2014 af Heptan

Jeg tænkte mere på om de to aminosyrer kan sammenkobles på to forskellige måder, dvs. syregruppen fra isoleucin og aminogruppen fra leucin

Brugbart svar (0)

Svar #7
29. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Jeg er ikke sikker, hvad du mener med at de to aminosyrer kan sammenkobles på to forskellige måder? Aminosyrer kan kun sammenkobles ved en kondensationsreaktion, hvor der fraspaltes vand. pH kan have indflydelse på tiltrækningen mellem to radikaler, men selve peptidbindingen kan kun forekomme ved en kondensationsreaktion.

Brugbart svar (0)

Svar #8
29. september 2014 af Heptan

Brugbart svar (0)

Svar #9
29. september 2014 af Hippocampus (Slettet)

Nu forstår jeg, hvad du mener.
Så længe N-terminus for et af aminosyrerne kobles med C-terminus for den anden aminosyre, så betragtes det som en peptidbinding, og bindingen kan finde sted på flere måder med lige præcis leucin og isoleucin.

Skriv et svar til: leucin eller isoleucin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.