Fysik

Beregn strøm i et kredsløb

28. september 2014 af Redub (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg tror jeg har gjort noget helt forkert i min beregning, men kan ikke helt finde fejlen. Det er evt R4. En som kan hjælpe mig lidt på vej?? (Jeg bruger Kirchhoff's love)


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. september 2014 af kieslich (Slettet)

Har lidt svært ved at se hvor -R4*I2 kommer fra i (1)


Svar #2
28. september 2014 af Redub (Slettet)

Ja, du har nok ret - det er vel kun I1 der kommer igennem R4..

Men det ser stadig ikke helt rigtigt ud, der må være en eller anden, anden fejl jeg har lavet..


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. september 2014 af kieslich (Slettet)

jeg får det samme. hvorfor tror du at der er en fejl?? Kender du svaret?


Svar #4
28. september 2014 af Redub (Slettet)

Jeg kender ikke svaret, jeg kunne bare ikke lige få det til at passe sammen, men det er vidst rigtig nok.

Det var nok det første "-R4*I2" der fik mig lidt på afveje.

Tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. september 2014 af hesch (Slettet)

#0:  På tegningen er der lidt sammenrod af knudepunkts- og maskeligninger ? men pyt.

Du lægger ud med: I1 + I2 = I3, men det er jo ikke det, som Kirchhoff siger. Han siger:  I1 + I2 - I3 = 0. Det synes du nok er en ligegyldig detalje, men jeg nævner det, fordi den dag du skal opstille 40 ligninger, eller kontrollere en computers opstillede 40 ligninger, så kan der hurtigt "gå ged i det".  Kirchhoffs love er strengt systematiske ( er meningen ). Væn dig til at rette ind efter det.

Men altså, du kan nøjes med een kundepunktsligning, med knudepunktet foroven i tegningen, og med spændingen U. Du har så:

I1 + I2 - I3 = 0         =>

(E1 - U ) / ( R1 + R4 )  + (E2 - U ) / R2  - ( E3 - U ) / R3 = 0

Isoler U, og beregn U.

Beregn herefter de tre led vha. ohms lov.

Du kan selvfølgelig også opstille to maskeligninger, men det ser ikke ud som om, at det er det, du har prøvet på.


Skriv et svar til: Beregn strøm i et kredsløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.