Bioteknologi

Snittykkelese(lysmikroskop)

10. oktober 2014 af Miebendixh (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle sammen, 

jeg er i gang med at lysmikroskopere på gymnasie(levervæv fra svin), hvor jeg så skal besvare på nogle spørgsmål.

Jeg forstår ikke, hvilken betydning snittykkelsen af et mikroskopisk præparat har, hvis man nu skal forbinde det med "dybdeskarpheden"? Håber at der er en som kan hjælpe?

Mvh

Mie

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2014 af JEEJ2008 (Slettet)

Altså du skal forestille dig at du ser gennem et mikroskop på en prøve. Og der er jo eks. forskel på om du skal se ned gennem eks. et tyndt paraffin snit, eller om du skal se gennem et "cola glas" :D

Dybdeskarpheden er når du fokuserer på et punkt, så vil området umiddelbart foran og bagved det punkt blive skarpe. Du kan måske tænke lidt over hvilken detaljegrad du får på et tyndt snit, og et tykt snit :)

Gav det mening håber jeg ... (det gjorde det i mit hoved). Hygge på AU.

MVH.

Svar #2
11. oktober 2014 af Miebendixh (Slettet)

Jeg forstår hvad dybdeskarpheden går ud på nu(mange tak)!  ;) 

Vil det sige at det er bedre, hvis snittet er tykkere? :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. oktober 2014 af JEEJ2008 (Slettet)

Skær to stykker agurk i forskellig tykkelse, og se hvordan lyset har betydning for detaljer når du ser på (igennem) dem, så tror jeg det vil give mening :)

Forsøger ikke at være flabet - ting giver bare mening på andre måder i min lille underlige indre verden :D

Skriv et svar til: Snittykkelese(lysmikroskop)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.