Bioteknologi

DNA og bioteknologi.

01. december 2014 af Hanzi12 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg er gået i stå med min bioteknologi rapport og håber på at der er en venlig sjæl som kunne hjælpe mig med mine sisdte to opgaver? Tak på forhånd.

- Beskriv DNA og dets anvendelse.
- Forsøg at beskrive etiske problemer omkring bioteknologi.


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. december 2014 af DavidDavidD (Slettet)

DNA består af aminosyrer, og det koder for proteiner. I fht. til bioteknologi, kan man tage noget af DNA-strengen ud af en organisme, og sætte det ind i en anden organisme. Fx kan man tage DNA fra en slags plante, og sætte det ind i en anden plante, som fx kan blive immun over for sprøjtegift, da den første plante man brugte, var resistant mod det. DNA består af 4 baser, nemlig adenin, quanin, thymin og cutosin, der udgør vores arvemateriale. DNA kan også blive kopieret, fx så kræftcellerne i kroppn bliver flere og flere.

Mht. etiske problemer omkring bioteknologi, kan man sige, at bioteknologi er en ulmepe for kloning. Hvis man kloner dyr, så de har ens arvemasse, er det mindre godt for vores biomiljø, fordi alle de ens dyr ikke passer så godt ind. 


Skriv et svar til: DNA og bioteknologi.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.