Bioteknologi

SRP - Arvemasse

07. december 2014 af matd (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg sidder og skriver SRP, og er i tvivl om præcis i hvilken retning jeg skal gå med mit første redegørende spørgsmål i min problemformulering, da jeg synes det er ret bredt.

Den første del af mit redegørende spørgsmål lyder "Gør rede for ændringer i arvemassen og forklar konsekvenser af ændringer i arvemasse"

Er der nogen der nogle input til, hvad jeg skal? Jeg skal vel først og fremmest redegøre for selve arvemassen? Eller skal jeg bare redegøre for hvad der sker når der sker ændringer? Og er det at forklare alt om vores DNA og sådan og gå ned og beskrive kromosomer, eller har i nogle gode ideer til inspiration. 

Hjælp en i tvivl!!

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. december 2014 af flygtighed (Slettet)

umiddelbart tænker jeg, at du bliver nødt til at forklare om DNA og kromosom-strukturer. hvor meget, kommer an på det overordnede fokus på din opgave. Du skal altid have det helt basale - din vejleder og censor skal ikke være i tvivl om at du ved det! selve beskrivelsen af DNA og kromosomerne kan gøres meget kort, ca ½ side. Når du har forklaret det basale, kan du gå i dybden med 'ændringer i arvemassen', som alm. diversitetsskabelse ved meiosen og mutationer.

Husk dog at den redegørende del dog ikke burde fylde mere end MAX 1/3 af den samlede opgave.

Ja, spørgsmålet er ret bredt. Man kunne sikkert skrive 30 sider alene til det. Men det er også en måde at teste dig i, om du kan finde ud af at lægge vægt på det som er relevant i forhold til din opgave. 

Skriv en masse, og så kog det hele ned til essensen :)

Skriv et svar til: SRP - Arvemasse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.