Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

etisk problematik downs syndrom og fosterdiagnostik

11. december 2014 af ramobaro

hvad mener i er den etiske problematik mht. behandling og fosterdiagnostik af Downsyndrom? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. december 2014 af Stats

Du fravælger et foster pga. af gener. Typisk med store omkostninger forbundet her, samt at man kan sige på forhånd at "mongolen", ikke vil være lige så dygtig som andre - OG at denne "mongol" hele tiden skal have hjælp....

Man slår heller ikke en person ihjel, som er fuldt funktionel, som koster mange penge, ikke er dygtig, og skal have hjælp hele tiden (selvom man nogen gange godt kunne tænke sig det ;) )

- - -

Mvh Dennis Svensson

Svar #2
11. december 2014 af ramobaro

jo tak for hjælpen

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. december 2014 af anonym000

Ad 0#

Jeg mener ikke at der nogen. Personer der påstår at der en etisk problemstilling har misforstået noget helt grundlæggende.

- - -

...............

Svar #4
12. december 2014 af ramobaro

Det er en del af min problemformulering i SRP. 

I Sammenhæng med fosterdiagnostikken, tror jeg min lære har tænkt at der opstår et etisk dilemma for hhv. forældrenes vedkommende, herunder specielt kvinden, når disse undersøgelser udviser stor risiko for at få et barn med Downs syndrom. De vordende forældre skal således på basis af disse undersøgelser som først og fremmest blot udviser en større "risiko", beslutte om hvorvidt de ønsker at beholde barnet eller ikke.

Dette kan også være problematisk da der i sammenhæng med sådanne undersøgelser udføres relativt sene aborter, i nogle tilfælde efter 12. uge, hvor du sikkert vil blive overrasket over hvor udviklet et foster er. 

Skriv et svar til: etisk problematik downs syndrom og fosterdiagnostik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.