Projektopgaven (9. kl.)
Universet
Hej!
Jeg skal lave en projektopgave i uge 8 med hovedemnet "Universet" så det er et pænt bredt med hva jeg kan fremlægge om, men jeg kan simphelthen ikke komme på noget. Er der nogen der har en god ide?? Jeg har tænkt på hørelsen blandt mennesker og dyr og måske lave en test med hvornår voksne ikke kan høre mere i forhold til børn, men er ikke sikker på at jeg kan få det til at fylde særlig meget og ved heller ikke hvor jeg skal finde en test der kan gøre det.
Svar #1
05. januar 2015 af Chrystine (Slettet)
Ja, evnen til at høre højfrekvente lyde (høje, modsat dybe toner; måles i Hz) aftager med alderen.
Jeg har set tv-programmer, hvor nogle mennesker stilles på række og skriver deres alder på et skilt,
som de så løfter/vender, når de ikke længere kan høre lyden (der afspilles en tone med voksende
frekvens).
Prøv også at søge på nettet.
Eksempelvis: How Old Are Your Ears https://www.youtube.com/watch?v=VxcbppCX6Rk
Din skole har sikkert en tonegenerator, som du kan låne; spørg din fysik-/kemilærer.
Ellers synes jeg, at emnet indbyder til noget astronomi.
Det kunne fx være noget med afstande i universet - Her kunne man lave en skalamodel.
Noget om den første danske astronaut nogensinde, som skal opsendes i 2015 - Mon han giver interviews?
Nordlys - Hvad er det, og hvordan kan det påvirke os på Jorden.
Find et astronomibillede, som du synes er smukt - Hvad er det, og kan I selv lave tilsvarende mønster?
Jeg håber, at det her inspirerer dig til selv at finde en endnu bedre ide.
Fortæl gerne, hvad du kommer frem til.
Svar #2
05. januar 2015 af cecilie0218 (Slettet)
Mange tak for hjælpen det er nogle virkelig gode ideer :) Jeg har ikke helt besluttet mig endnu hvordan jeg vil gøre det eller noget, men jeg regner med at tae den med hørelsen :)
Skriv et svar til: Universet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.