Filosofi

Pseudo-videnskab

12. januar 2015 af pashtoon123 - Niveau: C-niveau

Hej, hvad er pseudo videnskab?


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. marts 2015 af Stygotius

-eller måske   "pseudovidenskab".


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2015 af Studscientpol (Slettet)

Pseudovidenskab er ligesom metafysisk teorier der basere sig på overvejelser, der tit er abstrakte og ikke kan verificeres/falsificeres i den virkelige verden. 

F.eks. Freuds teori om psykoanalysen er pseudovidenskab, da vi ikke kan sige om den er sand eller ej. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. april 2015 af Stygotius

"metafysiske teorier"

"baserer sig på"

Så skuile alle humanistiske videnskaber være pseudovidenskaber. Mon dog ??


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. april 2015 af Studscientpol (Slettet)

# Stygotius

Hold venligst igen med dit arrogante svar. 

Jeg snakker ikke om, at de humanistiske videnskaber baserer sig på pseudovidenskaber?


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. april 2015 af Stygotius

Det kan man med rimelighed udlede af dine bemærkninger.


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. april 2015 af Studscientpol (Slettet)

Og hvad er dit belæg for det? :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. april 2015 af Stygotius

Du kalder f.eks. Freuds "psykoanalyseteorier" for pseudovidenskab.


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. april 2015 af hstreg (Slettet)

#8

Du kalder f.eks. Freuds "psykoanalyseteorier" for pseudovidenskab.

Nu er jeg ikke specielt dus med epistemologi og videnskabsteori. Men hvad jeg husker, vil Freuds psykoanalyseteorier — iflg. Popper og Lakatos — ikke kunne betragets som videnskabelige teorier, idet de ikke laver kritiske forudsigelser og ikke kan falsificeres.

Jeg er ikke helt klar over hvad der ligger i begrebet pseudovidenskab, men jeg vil mene at teorier der ikke kan betragtes som videnskabelige og stadig udgiver sig for at være det, har gjort sig velfortjent til præfikset pseudo-.

Det jeg har læst af Popper og Lakatos, drejer sig udlukkende om naturvidenskaberne og dette fremgår også klart fra deres tekster.. Så det vil være fejlagtigt, blindt at påføre deres ideér og tanker på de ikke naturvidenskabelige videnskaber (her specielt, de humanistiske videnskaber).
Bl.a. på grund af den manglende empiriske natur i mange (ikke nødvendigvis alle) af de ikke naturvidenskabelige videnskaber.


Skriv et svar til: Pseudo-videnskab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.