Bioteknologi

Aktionspotentialets udbredelsesretning

04. februar 2015 af Emma2200 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hvordan udbreder AP sig i en bestemt retning?
Jeg ved godt at det er pga den absolutte refraktærperiode, men siden afbildningen af en strømsløjfe er fuldstændig symmetrisk, så kunne AP jo lige så godt udbrede sig til venstre for strømsløjfen, som det kunne til højre, så hvordan "vælger" det retning?

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar 2015 af Anxyous (Slettet)

Som du selv siger, er det pga. den absolutte refraktærperiode.

Svar #2
04. februar 2015 af Emma2200 (Slettet)

Men er der ikke en absolut refraktærperiode på begge sider af strømsløjfen? I så fald kan det jo ikke udbrede sig.

Brugbart svar (0)

Svar #3

#2:

Nej, foran strømsløjfen er axonet endnu ikke blevet depolariseret, hvorfor en refraktærperiode ikke kan opstå. Der hersker forskellige forhold foran og bagved sløjfen.

Svar #4

Okay. Det er ikke noget jeg behøver vide, men blev nysgerrig på hvordan det kunne lade sig gøre.

Det kan godt være jeg ikke skal bruge energi på det hvis det er meget kompliceret :)

Brugbart svar (0)

Svar #5

#4:

Det er nu ikke nødvendigvis så kompliceret, som det måske ser ud. Hvis du synes, at det er spændende, er det da klart værd at bruge din energi på.

Svar #6

Ja, men har du et tip til hvor jeg kan finde mere om det? Mine Google søgninger giver ikke noget specifikt om det :)

Brugbart svar (0)

Svar #7

#6:

Lærebøger i elektro- og neurofysiologi er nok mit bedste bud.

Svar #8

Så venter jeg sgu lige til næste semester. Ingen grund til at stresse over det :)

Brugbart svar (0)

Svar #9
08. februar 2015 af gadefrede (Slettet)

^smart tænkt

Skriv et svar til: Aktionspotentialets udbredelsesretning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.