Studievalg og videregående studie

STX

04. februar 2015 af mani1234 (Slettet)

Hej

Jeg er i gang med optagelse.dk og minuddannelse. Jeg har valgt STX i Rødovre som den første priortet og STX Hvidovre som anden. Jeg er lidt i tvivl om hvilken studieretning jeg skal vælge. Der er to studieretninger som jeg sidder imellem. Den første er at man har tysk fortsættersprog A, Engelsk A, og Psykologi B. Den anden studieretning består af, Engelsk A, Religion B og Samfundsfag B. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har valgt den første studieretning ind på optagelse.dk. Mit problem er at jeg ikke er så skarp til Matematik. Jeg vil gerne helst have matematik på B niveau, da der er nu mange videregående uddannelser kræver det på B og måske senere hen A. Det der også irritere mig er at er det muligt at skifte studieretning efter grundforløbet, eller kan man ikke. Den studieretning man tager, kommer det til at påvirke en stor del på det du søger videre hen. kan man godt rykke niveauerne ned på selve studieretningsfagene, er det muligt??.. Der er så meget der kører ind i hoved på mig!!!.

Jeg vedhæfter lige den første studieretning jeg har valgt, dernæst den næste,  så i kan se.

Jeg har kun dagen idag til at afslutte det hele, deadline.

På forhånd tak.

Vedhæftet fil: 2015-07-TYF-EN-Ps.pdf

Svar #1
04. februar 2015 af mani1234 (Slettet)

Den anden studieretning.

Vedhæftet fil:2015-12-EN-Re-Sa.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #2
04. februar 2015 af MaibritG

For det første vil der være mulighed for at skifte studieretning inden grundforløbets afslutning, så vælger du forkert nu, er det ikke verdens undergang.

Jeg vil gerne helst have matematik på B niveau, da der er nu mange videregående uddannelser kræver det på B og måske senere hen A.

På begge studieretninger er matematik C obligatorisk og så har du mulighed for at vælge det på B- eller A-niveau. Så du har lidt tid til at finde ud af om matematik på et højere niveau er noget for dig. Jeg er ikke selv den skarpeste kniv i skuffen til naturvidenskabelige fag, men jeg havde både fysik B, kemi B og matematik B på HTX med gode resultater.  Det krævede godt nok hårdt arbejde, men det var dét værd i den sidste ende.

Kan man godt rykke niveauerne ned på selve studieretningsfagene, er det muligt

Nej, det kan du ikke.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #3
04. februar 2015 af mani1234 (Slettet)

Tusind tak. Hvorfor valgte du egentlig htx hvis du ikke er skarp til de naturvidenskabelige fag

Brugbart svar (0)

Svar #4
04. februar 2015 af MaibritG

Det var så lidt.
Hvorfor jeg valgte HTX er en længere historie. Jeg startede oprindeligt på IB (International Baccalaureate), der groft sagt svarer til en HF på engelsk. Det droppede jeg ud af kort før min sidste afsluttende eksamen, da IB'erne på det tidspunkt skulle søge alle videregående uddannelser via kvote 2 samtidigt med, at der var stor debat om hvorvidt, at et af fagene faktisk var et A-fag eller et B-fag.

Min "studieretning" var målrettet i en kreativ-sproglig retning, og derfor tænkte jeg, at jeg ville udfordre mig selv ved at vælge en mere naturvidenskabelig retning. Da HTX er mere praktisk i sin læringstilgang samt har fag som teknologi, kommunikation/IT og design, valgte jeg derfor det. Det var i hvert fald en rigtig god beslutning, og jeg fik også nogle rigtig gode karaktermæssige resultater.

Det mest komiske er så, at jeg i dag læser på en humanistisk retning (først "designkultur og økonomi" og nu "oplevelsesøkonomi), men jeg har kunne bruge rigtig meget af det, jeg har lært på HTX videre hen.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: STX

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.