Fysik

Regne frekvens for stråling på hydrogen.

10. februar 2015 af Kurochan - Niveau: C-niveau

Hej.

Jeg har siddet i omkring et kvarter med det samme spørgsmål om hydrogen, og opgaven lyder sådan her:

Forskellen i energi mellem de to laveste tilstande n=1 og n=2 i hydrogen er 10,2 eV. (elektronvolt)

Spørgsmål a, som jeg har regnet ud, lyder sådan her:
Hvor stor er energiforskellen i joule? Jeg har fået det afrundet til 1,63*10-18 Joule.

Problemet er de følgende spørgsmål, som lyder sådan her:
b) Hvilken frekvens har den stråling, der udsendes, når elektroner springer fra tilstand 2 til tilstand 1?
c) Hvilken bølgelængde har strålingen?
og e) Besvar de samme spørgsmål for overgangen fra n=3 til n=2. Her er energiforskellen 1,9 eV.

Det der er mit problem er, at jeg ikke kan finde ud af at regne b) ud uden at kende bølgelængden, hvilket jeg jo ikke gør.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. februar 2015 af peter lind

Energi = h*f = h*c/λ   h er Plancks konstant, f er frekvensen, c er lyshastigheden og λ er bølgelængden


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. februar 2015 af mathon

b)
                      f_{2 \to1 }=c\cdot R_{db}\cdot \left ( \frac{1}{1^2}-\frac{1}{2^2} \right )

                      f_{2 \to1 }=\left (3,28984\cdot 10^{15} \; Hz\right )\cdot \frac{4-1}{4}


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. februar 2015 af mathon

c)

                       \frac{1}{\lambda_{2 \to 1} }=R_{db}\cdot \left ( \frac{1}{1^2} -\frac{1}{2^2}\right )
                       \lambda _{2 \to1 }={R_{db}}^{-1}\cdot \frac{4}{3}=\left (91,1267 \; nm\right )\cdot \frac{4}{3}


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. februar 2015 af mathon

eller
                        \lambda_{2 \to 1} =\frac{c}{f_{2 \to 1}}


Skriv et svar til: Regne frekvens for stråling på hydrogen.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.