Engelsk

The genitive

13. marts 2015 af ntrbd (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal omskrive følgende ord til genitiv:

Artemis, Butler, sprite, vendor, anyone, family, enemies, camera, others, Nguyen, book, crowds, underworld

og herefter forklare hvordan og hvorfor følgende eksempler afviger fra ovenstående:

On the flat streets of Ho Chi Minh City; most of the residents of this lane; the secrets of the universe.

Umiddelbart, ville jeg bruge 's / s' på de øverste, fordi det er personer. Men det passer jo ikke med fx camera og book?


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. marts 2015 af Stygotius

Artemis (Artemis's) , Butler (Butler's), sprite (sprite's), vendor (vendor's), anyone (anyone's), family (family's), enemies (enemies'), camera (camera's), others (others') , Nguyen (Nguyen's) , book (book's), crowds (crowds'), underworld (underworld's).

Normalt får navneord som danner flertal med -s, kun en apostrof i genitiv (boy - boys - boys') 

 NB. Ord og navne der ender på en hvislelyd (-s,-z,-dge,-sh,) får også 's i genitiv, - -med mindre man udtaler dem i genitiv med en ekstra stavelse, dvs. med et ekstra "s" som i f.eks. "Jones's"  eller "David Jones's locker (= havet). Her udtaler man "djounsis" og skriver derfor "Jones's". 

Hvis et ord som ender med en hvislelyd, ikke udtales med en ekstra stavelse, tilføjes kun en apostrof i genitiv  (for goodness' sake  -  Socrates' philosophy  -  Jesus' mother).

Den regel som nogle lærere bruger, -at man bruger s-genitiv om mennesker og store dyr og omskrivning med "of" for alt andet, er en regel med mange undtagelser.

Man kan bla. bruge s-genitiv om ting som personificeres (She could hear the city's heart beating).

Hovedreglen er at man ikke bruger genitiv med ting, men en omskrivning med of". 


Svar #2
14. marts 2015 af ntrbd (Slettet)

Jeg afleverede svarene:
Artemis', Butler's, sprite's, vendor's, anyone's, family's, enemies', of the camera, others', Nguyen's, of the book, crowd's, of the underworld samt en "of"-konstruktion på de tre eksempler.

Tak for svarene, men kan endnu ikke gennemskue en radikal forskel i de to opgaver.

Den regel som nogle lærere bruger, -at man bruger s-genitiv om mennesker og store dyr og omskrivning med "of" for alt andet, er en regel med mange undtagelser.

Man kan bla. bruge s-genitiv om ting som personificeres (She could hear the city's heart beating).

Hovedreglen er at man ikke bruger genitiv med ting, men en omskrivning med of". 

Tak for dette indlæg. Det virker overskueligt og forståeligt. Desværre er mit grammatikhæfte uenig. :(


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. marts 2015 af Stygotius

-uenig i hvad ?


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. marts 2015 af Stygotius

En omskrivning med "of" som i "The door of the house" er ikke en genitiv, og et eksmpel som "A friend of my father's" indeholder ikke det som nogle kalder "dobbelt genitiv.".


Skriv et svar til: The genitive

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.