Dansk

Hjælp mht. synopse

18. marts 2015 af Slashdash - Niveau: 9. klasse

Hej Studieportalen. Jeg er gået i stå med min synopse, og kunne godt bruge en anden frisk mening. Jeg har fået det fordybselsområde som hedder Selviscenesættelse, og til mit prøveoplæg ville jeg ikke gå i dybden med reality-tv men hellere politisk iscenesættelse. Jeg har valgt, at tage GGGI skandalen med Lars Løkke, hvor det er, at man må sige, at han var(er) i dårligt rampelys. Jeg har også valgt en artikel, men mit problem er, at jeg ikke ved, hvad jeg kan perspektivere til. Hvis nogle af jer har nogle bud ville jeg værdsætte, at I skriver dem til mig, da jeg er gået fuldstændigt i stå.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. marts 2015 af BGH1995

Hej

Lyder som et spændende emne!

Jeg synes du ska perspektivere til andre politiske skandaler - Og der er nok at tage af!

Her er et link, hvor du finder de mest kendte skandaler:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-46366320:politiske-skandaler-der-rystede-danmark.html


Svar #2
18. marts 2015 af Slashdash

#1

Hej

Lyder som et spændende emne!

Jeg synes du ska perspektivere til andre politiske skandaler - Og der er nok at tage af!

Her er et link, hvor du finder de mest kendte skandaler:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-46366320:politiske-skandaler-der-rystede-danmark.html

Når jeg nu perspektiverer, skal det så ikke være en sag som handler om nogenlunde det samme, eller kan det sagtens være noget helt andet?


Svar #3
18. marts 2015 af Slashdash

Nu vil jeg så begynde på den sidste del af synopsen - oplæsningsstykket. Hvis I har nogen ideer må I meget gerne hjælpe til.


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. marts 2015 af BGH1995

Hej igen

Det er klart at det overordnede emne skal være det samme, altså "politiske skandaler".  Hvis du snakker om Lars' GGI-sag, så kan du ikke bare perspektivere til pingviners fødekæde, eller noget i den stil :-)

Jeg vil anbefale at du finder en anden politisk skandale, som på nogen områder ligner Lars's og på andre områder ikke. Uanset hvad, har den pågældende skandale påvirket vedkommendes image - hvilke du jo også snakker om mht. Lars's skandale.

Ser man på Lars's skandale, er det overordnede emne jo "misbrug af magt". Lars's havde muligheden for at få statskassen til at betale sine flyrejser, hvilket han misbrugte - En stor del af de skandaler du finder i min linkede artikel, handler også om politikere, som på den ene, eller anden måde misbruger deres magt.

Du kunne fint perspektivere til Brixtofte-sagen, idet dette er en af de mest kendte skandaler. Se på ligheder og forskelle til de to skandaler. Kom ind på skandalens påvirkning af hhv. Lars's og Peter's image. - Og find gerne selv punkter, som du vil sammenligne i de to sager!

Så kunne du jo fint afslutte med at reflektere over misbrugelsen af magt. Når man får serveret så meget magt, er der ofte mange som fristes af at misbruge den - Er det et problem i dagens Danmark? Bør man mindske politikerenes og statsoverhovedernes magt? Eller måske øge kontrollen med dem?

Eller er det mere et spørgsmål om morale og troværdighed? Bør vi stole på, at de mennesker, som leder landet er ordenlige mennesker, som ikke misbruger deres magt?


Svar #5
18. marts 2015 af Slashdash

#4

Hej igen

Det er klart at det overordnede emne skal være det samme, altså "politiske skandaler".  Hvis du snakker om Lars' GGI-sag, så kan du ikke bare perspektivere til pingviners fødekæde, eller noget i den stil :-)

Jeg vil anbefale at du finder en anden politisk skandale, som på nogen områder ligner Lars's og på andre områder ikke. Uanset hvad, har den pågældende skandale påvirket vedkommendes image - hvilke du jo også snakker om mht. Lars's skandale.

Ser man på Lars's skandale, er det overordnede emne jo "misbrug af magt". Lars's havde muligheden for at få statskassen til at betale sine flyrejser, hvilket han misbrugte - En stor del af de skandaler du finder i min linkede artikel, handler også om politikere, som på den ene, eller anden måde misbruger deres magt.

Du kunne fint perspektivere til Brixtofte-sagen, idet dette er en af de mest kendte skandaler. Se på ligheder og forskelle til de to skandaler. Kom ind på skandalens påvirkning af hhv. Lars's og Peter's image. - Og find gerne selv punkter, som du vil sammenligne i de to sager!

Så kunne du jo fint afslutte med at reflektere over misbrugelsen af magt. Når man får serveret så meget magt, er der ofte mange som fristes af at misbruge den - Er det et problem i dagens Danmark? Bør man mindske politikerenes og statsoverhovedernes magt? Eller måske øge kontrollen med dem?

Eller er det mere et spørgsmål om morale og troværdighed? Bør vi stole på, at de mennesker, som leder landet er ordenlige mennesker, som ikke misbruger deres magt?

Mange tak for dit fine input, du er til stor hjælp. Vil ikke spørge om for meget, da jeg også selv skal lave noget, men har du nogle ideer til, hvad man kunne vælge til oplæsningsstykket?


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. marts 2015 af BGH1995

Hej igen - Det er skam helt iorden.. Jeg hjælper gerne til!

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt er med..

Hvordan er synopsen struktureret? Nu er det noget tid siden, at jeg selv gik i folkeskolen - Og husker ikke noget med et "oplæsningsstykke"?

Kan du ikke oploade det du har indtil videre, eller oploade selve strukturen? (altså de forskellige afsnit i synopsen)


Svar #7
18. marts 2015 af Slashdash

#6

Hej igen - Det er skam helt iorden.. Jeg hjælper gerne til!

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt er med..

Hvordan er synopsen struktureret? Nu er det noget tid siden, at jeg selv gik i folkeskolen - Og husker ikke noget med et "oplæsningsstykke"?

Kan du ikke oploade det du har indtil videre, eller oploade selve strukturen? (altså de forskellige afsnit i synopsen)

Helt i orden, at du ikke er 100% med. Lad os sige, at jeg har har uddybbet mig i fx et maleri eller en kortfilm,  herefter skal jeg vælge et tekststykke der passer til oplægget. Dette stykke læses direkte op. Det kan fx være en anmeldelse, biografiske oplysninger, tekstforlægget til en kortfilm, et digt eller lignende. Oplæsningsstykket kan ikke være noget man selv har skrevet.

Jeg har tænkt, på at læse et interview med Lars Løkke omkring GGGI-skandalen op, men jeg er dog ikke sikker på om det er passende/korrekt.

Oplæsningen skal være sikker og vise at jeg forstår teksten. Mit problem er, at jeg ikke ved, hvad jeg kan læse op uden, at det bliver for kedeligt.


Brugbart svar (0)

Svar #8
18. marts 2015 af BGH1995

Ah, nu er jeg mere med!

Hmm, det kommer lidt an på, hvad du fokusere på i din synopsis. Hvis du fokusere på magmisbrug af politikere,statsoverhoveder osv., og at dette er det centrale i din synopsis - Så vil jeg mene at du kan læse noget op fra bibelen. Det forudsætter dog, at du kommer ind på, om man ofte bliver fristet til at misbruge sin magt, hvis man har muligheden.

Jesus nævner 3 ting om fristelsen, herunder misbrug af magt (se link)

http://www.detmedgud.dk/andagter/andagter/?tx_detmedgud_detmedgud[content]=1247&tx_detmedgud_detmedgud[action]=showRedirect&tx_detmedgud_detmedgud[controller]=Content&cHash=e1ae3ff741771ce4b2be9f07b8cf1804#.VQmtE-E3KVY

Hvis ikke det er det centrale i din synopsis, så lad vær' med at læse dette op.

Nedenstående link omhandler politikernes troværdighed - Prøv at læse det igennem, og find tekststykker, som du synes lægger sig godt op af dine fokuspunkter. Men husk - dit oplæsningsstykket skal hænge sammen med dine centrale pointer i din synopsis.

http://catholic-web.dk/trovaerdighed01.htm'


Svar #9
18. marts 2015 af Slashdash

#8

Ah, nu er jeg mere med!

Hmm, det kommer lidt an på, hvad du fokusere på i din synopsis. Hvis du fokusere på magmisbrug af politikere,statsoverhoveder osv., og at dette er det centrale i din synopsis - Så vil jeg mene at du kan læse noget op fra bibelen. Det forudsætter dog, at du kommer ind på, om man ofte bliver fristet til at misbruge sin magt, hvis man har muligheden.

Jesus nævner 3 ting om fristelsen, herunder misbrug af magt (se link)

http://www.detmedgud.dk/andagter/andagter/?tx_detmedgud_detmedgud[content]=1247&tx_detmedgud_detmedgud[action]=showRedirect&tx_detmedgud_detmedgud[controller]=Content&cHash=e1ae3ff741771ce4b2be9f07b8cf1804#.VQmtE-E3KVY

Hvis ikke det er det centrale i din synopsis, så lad vær' med at læse dette op.

Nedenstående link omhandler politikernes troværdighed - Prøv at læse det igennem, og find tekststykker, som du synes lægger sig godt op af dine fokuspunkter. Men husk - dit oplæsningsstykket skal hænge sammen med dine centrale pointer i din synopsis.

http://catholic-web.dk/trovaerdighed01.htm'

Jeg glemte, at skrive oplæsningstykket skal fylde 1/2 side.


Brugbart svar (0)

Svar #10
18. marts 2015 af BGH1995

Ok - det gør jo ikke noget, at du plukker lidt ud i teksten, går jeg ud fra?

Så længe det du læser op, forholder sig til de centrale pointer i din synopsis


Svar #11
18. marts 2015 af Slashdash

#10

Ok - det gør jo ikke noget, at du plukker lidt ud i teksten, går jeg ud fra?

Så længe det du læser op, forholder sig til de centrale pointer i din synopsis

Nej det gør det såment ikke. Er nu begyndt med fremlæggelse. Min lærer sagde, at jeg skulle analysere artiklen og bruge denne her analysemodel. http://www.e-kjaer.dk/laerer/a_artikel.htm

Det er dog lidt svært (synes jeg) at analyse en artikel som ingen andre har læst, det ville ikke lyde så godt, hvis jeg bliver ved med at sige "artiklen er" ... Det lyder mere som om, at jeg tager afstand fra den. Har du nogle gode ideer til, hvordan jeg kan blive på emnet samtidig med, at jeg fanger andres opmærksomhed.

Jeg ved ikke om det bare er mig, som synes, at det er svært, at analysere en artikel som ingen andre har læst.


Brugbart svar (0)

Svar #12
18. marts 2015 af BGH1995

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener

Du behøver jo ikke at sige "artiklen er" hele tiden - Publikum ved vel godt, at du er i gang med at analysere en artikel?

Så hvis du siger "artiklens afsender er" - "artiklens budskab er" - "artiklens vinkling er" osv.

Det kan jo nemt siges "Afsenderen i artiklen er" - "Desuden er budskabet" - "Vinklingen fremgår af" osv.

Ellers skal du ikke regne med, at det trækker ned, hvis du kommer til at sige "artiklen er" gentagende gange. Du skal huske på, at den eneste, som du skal imponere, er din lærer - Om resten af klassen sover, er ikke dit problem.

Var det hjælp? Ellers må du lige vende tilbage


Svar #13
18. marts 2015 af Slashdash

#12

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener

Du behøver jo ikke at sige "artiklen er" hele tiden - Publikum ved vel godt, at du er i gang med at analysere en artikel?

Så hvis du siger "artiklens afsender er" - "artiklens budskab er" - "artiklens vinkling er" osv.

Det kan jo nemt siges "Afsenderen i artiklen er" - "Desuden er budskabet" - "Vinklingen fremgår af" osv.

Ellers skal du ikke regne med, at det trækker ned, hvis du kommer til at sige "artiklen er" gentagende gange. Du skal huske på, at den eneste, som du skal imponere, er din lærer - Om resten af klassen sover, er ikke dit problem.

Var det hjælp? Ellers må du lige vende tilbage

Du er til kæmpe hjælp, som nævnt tidligere. Jeg er nu i gang med, at læse artikler. Indtil videre har jeg faktisk ikke fundet noget, specielt fangende. Da jeg jo skal analysere en artikel, kan jeg jo ikke vælge flere forskellige. De bedste artikler jeg har fundet er her: http://rudar.ruc.dk/bitstream/1800/15673/4/Samlede%20artikler.pdf

Jeg vil dog ikke være blank for, at indrømme, at jeg stadig leder efter den artikel, jeg vil bruge.


Brugbart svar (0)

Svar #14
18. marts 2015 af BGH1995

At vælge en artikel er svært at hjælpe dig med. Du skal finde en som du finder interessant og spændende.

Et god råd kunne være, at danne dig et overblik over hver artikel ift. at analysere dem ud fra din analysevejledning. Ved at læse de forskellige artikler, vil du jo hurtigt konstatere, hvad budskabet er, hvordan sproget er osv. - Finder du en artikel, hvor disse ting er forholdvis tydelige, så er det jo en fordel.


Svar #15
19. marts 2015 af Slashdash

#14

At vælge en artikel er svært at hjælpe dig med. Du skal finde en som du finder interessant og spændende.

Et god råd kunne være, at danne dig et overblik over hver artikel ift. at analysere dem ud fra din analysevejledning. Ved at læse de forskellige artikler, vil du jo hurtigt konstatere, hvad budskabet er, hvordan sproget er osv. - Finder du en artikel, hvor disse ting er forholdvis tydelige, så er det jo en fordel.

Har nu forberedt mig på fremlæggelsen, men mangler dog, at perspektivere Brixtoft-skandalen til GGGI-sagen, har du nogle gode punkter jeg evt. kunne komme ind på?


Brugbart svar (0)

Svar #16
19. marts 2015 af BGH1995

Hej igen

Se mit svar #4 - Der kommer jeg ind på, hvad du evt. kan komme ind på i perspektiveringen.

Håber det bliver godt!

Vh


Skriv et svar til: Hjælp mht. synopse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.