Bioteknologi
Botulinum neurotoksin
Hej
Jeg sidder med en opgave der volder problemer. Håber der er nogle der kan hjælpe.
Bakterien Clostridium botulinum kan forekomme i fødevarer og under anaerobe forhold danne et protein, der kaldes botulinum neurotoksin. Proteinets rumlige struktur kan ses på figur 1.
![]()
1. Beskriv de sekundære proteinstrukturer, der findes i botulinum neurotoksin, og markér eksempler på disse på bilag 1.
Svar #1
20. marts 2015 af ramobaro
tror du skal kigge på hvornår der er tale om en alfa-helix og beta foldeblad.
alfa helix: en streng som folder sig, minder om en DNA streng, men afviger dog da det blot er en streng som laver en spiral krølle. (dem kan jeg se mange af)
beta foldeblad: det ligner lidt et foldeblad i selve strukturen, og den har hydrogen bindinger mellem sig.
du kan sikkert søge på nettet og se på billeder af dem.
og de steder hvor den klumper kan primært skyldes 3 ting.
kovalante bindinger mellem S og H - betegnes som svolvbroer.
de upolære samt polære grupper kan komme til at klumpe sig til hinanden - da polær kan lide polær og upolær kan lide upolær.
+ samt - sidegrupper kan komme til at binde sig til hinanden - kaldes salbro eller ionbindinger.
Svar #2
20. marts 2015 af Anxyous (Slettet)
#1:
En lille rettelse - en svovlbro er en kovalent binding mellem to svovlatomer. R-SH + R-SH -> R-S-S-R
Svar #3
20. marts 2015 af Anar2 (Slettet)
Ja- du skal kigge på beta og alfa.
Jeg har præcis afleveret samme opg.
Skriv et svar til: Botulinum neurotoksin
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.