Eksamensforberedelse

Optagelsesprøve

20. marts 2015 af CamillaWH (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej derude

Jeg skal til optagelsesprøve på tirsdag på et gymnasium.

Jeg skal op i dansk, engelsk og matematik. Dansk og engelsk er ikke noget problem, det er matematik jeg er MEGET nervøs over. Har tænkt meget over hvis jeg betår i dansk og engelsk men så ikke består i matematik, er der så stadig chance for at komme ind???? 

God dag til jer alle!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2015 af BGH1995

Hej

Som udgangspunkt tror jeg altid, du har en chance for at komme ind, selvom der er fag, hvor du ikke består. Hvis de er i tvivle, om du skal optages eller ej - så indkalder de som regel en til en samtale.

Desuden så siger de fleste, at den optagelsesprøve er ret nem - nemmere end 9. klasses afgangsprøve. Men det selvfølgelig kun noget jeg har hørt fra andre.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. marts 2015 af Savior123 (Slettet)

Camilla består du ikke i bare et af fagene, kan du ikke komme ind. Så #1 udsagn passer ikke helt. 

Chancen for at blive optagedet er ikke særlig højt, og du bør ikke forvente det helt store, medmindre du har forbederedt dig godt og grundigt.Hvad var årsagen til at du ikke blev optaget??


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2015 af BGH1995

#2

Chancen for at blive optagedet er ikke særlig højt, og du bør ikke forvente det helt store, medmindre du har forbederedt dig godt og grundigt.Hvad var årsagen til at du ikke blev optaget??

Vi må nok leve på to forskellige planeter - Jeg har kun hørt, at det skulle være relativt nemt at blive optaget.

Selv har jeg gået i klasse med flere fra 1.G til 3.G, som netop skulle op til denne optagelseprøve - Og de beretter alle, om den lave sværhedsgrad. Man skal ikke have meget "mellem ørerne" for at bestå den prøve.

Men det kan selvfølgelig også variere alt efter, hvilken censor der retter dine opgaver - går jeg ud fra?


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. marts 2015 af OliverHviid

Jeg må altså tilslutte mig bøllebob1234s side. Jeg har også hørt, at den skulle være relativ nem. Det skal dog siges, at jeg ikke kan ikke tale ud fra en personlig oplevelse, da jeg aldrig har prøvet at være til en optagelsesprøve.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. marts 2015 af Savior123 (Slettet)

#3 #4: Siger ikke det er umuligt at blive optaget, men eftersom man i forvejen har vanskelighed(er) med noget af det faglige, så vil jeg også tro det bliver vanskeligt til optagelsesprøven, men som #3 også siger så kommer det an på hvem man sidder over for. 

Det var også derfor jeg spurgte Camilla ind til hvad der havde forhindret hende i at tage gymnasiet direkte.

vh


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. marts 2015 af OliverHviid

Det er i sådan nogle situationer, jeg må spørge: Er denne CamillaWH virkelig sikker på, at gymnasiet er den rigtige vej for hende? Jeg mener bare, at der også er andre veje at uddanne sig.


Svar #7
21. marts 2015 af CamillaWH (Slettet)

Jeg går på en Rudolf steiner skole og får derfor ikke karaktere. Jeg er dog vurderet parat, men på grund af at jeg ingen karaktere har skal jeg til optagelsesprøve.

Brugbart svar (0)

Svar #8
21. marts 2015 af OliverHviid

Ah, OK. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. marts 2015 af Savior123 (Slettet)

Camilla tror du får det alt for svært. 10. bær være relativt let at få gode karakter i... Tror ærligt talt ikke du er egnet til gymnasiet. Vi har alligevel brug for nogle håndværker og smede! :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. marts 2015 af OliverHviid

Ja, det Savior123 siger er korrekt; alle skal jo ikke være højtuddannede akademikere. Det er jo ikke sådan et samfund fungerer.


Brugbart svar (0)

Svar #11
21. marts 2015 af MaibritG

Jeg synes altså ikke helt tilgangen er fair. Trådstarter har redegjort for, at årsagen til optagelsesprøven sker på grund af, at trådstarter går på en Rudolf Steiner-skole, hvor der ikke gives karakterer. Dermed er det jo ikke en afvisning pga. manglende modenhed eller fagligt niveau (afhængig af hvad studievejlederen/skolen/læreren har fokus på i forhold til deres godkendelsespolitik). At man ikke er nogen ørn til matematik, men måske er mere sprogligt engageret, betyder altså ikke at dørene til gymnasiet lukker i.

Jeg anerkender fuldt ud naturvidenskabens og matematikkens muligheder, men er man mere interesseret i de humanistiske fag - som der i øvrigt også er brug for, selv på det akademiske niveau - så er den gymnasielle matematik/naturvidenskab egentlig ikke et væsentligt element.

Til trådstarter:
Gør det så godt du kan i matematik-delen. Mere kan du såmænd ikke gøre - udover at forberede dig lidt på matematik-pensummet. Afhængig af hvilken type optagelsesprøve, du skal til, kan det være, at der også indgår en vurdering af dine sociale færdigheder, så det ikke kun er det faglige, som er i fokus. Optagelsesprøverne er dog forskellige fra gymnasie til gymnasie. Måske du kan finde mere om optagelsesprøven på det specifikke gymnasium, du har søgt optagelse på.

For at vende tilbage til dit spørgsmål:

er der så stadig chance for at komme ind???? 

Husk, at det er en helhedsvurdering. Hvis du ikke er god til matematik, jamen så har du nok også en god føling med, at du ikke skal vælge de tunge naturvidenskabelige fag på A-niveau. Pointen er også, at det ikke er verdens undergang, hvis man ikke er særlig god til matematik.

Tænk hvis man havde samme indstilling til manglende grammatiske færdigheder i tysk/fransk/spansk/kinesisk, som tilfældet i denne tråd er med matematik.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #12
21. marts 2015 af Savior123 (Slettet)

Majbritt tror at gymnasierne som udgangspunkt forkusere på Dansk, engelsk og matematik. Tror de er ligeglade med at man er god til samfundsfag eller ej... Igen så kommer det an på hvem Camilla sidder over for. Håber i hvertfald på det bedste. 


Brugbart svar (0)

Svar #13
21. marts 2015 af MaibritG

Majbritt tror at gymnasierne som udgangspunkt forkusere på Dansk, engelsk og matematik. Tror de er ligeglade med at man er god til samfundsfag eller ej... Igen så kommer det an på hvem Camilla sidder over for. Håber i hvertfald på det bedste.

Hvor kommer samfundsfag ind i billedet? Primært er optagelsesprøverne i enten matematik, engelsk, dansk og eventuelt et andet naturvidenskabeligt fag, hvis man søger optagelse på den naturvidenskabelige linje) eller matematik, engelsk, dansk og eventuelt et tredje sprogfag (tysk, fransk, etc.), hvis man søger optagelse på den sproglige linje. Dertil kan der komme en vurdering af de sociale færdigheder.

Med andre ord, er det en helhedsvurdering af faglige færdigheder og sociale kompetencer. Det betyder også at en mindre god performance i matematik ikke udelukker én fra gymnasiet hvorfor, at kommentaren i blandt andet indlæg #9 (se citatet nedenfor) er helt igennem upassende og unødvendige i trådstarters tilfælde.

Camilla tror du får det alt for svært. 10. bær være relativt let at få gode karakter i... Tror ærligt talt ikke du er egnet til gymnasiet. Vi har alligevel brug for nogle håndværker og smede! :)

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #14
22. marts 2015 af BGH1995

Jeg er enig med Maibrit.

Selv havde jeg et snit på 5,5 i folkeskolen, og har altid været en mongol til matematik. Idag går jeg på 3.G på HHX med snit på 9,6 - selvom min eksamenkarakter i matematik er 4.

Som Maibritt også pointere, er det en helhedsvurdering - og dermed er der stadig chancer, selvom man er dårlig i et enkelt fag.


Brugbart svar (0)

Svar #15
22. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#14

Du mener ikke, at mongolerne generelt kan finde ud af matematik?


Brugbart svar (0)

Svar #16
22. marts 2015 af Savior123 (Slettet)

#14 Bør jeg minde dig om at HHX ikke tælles som et gymnasium... Derved tror jeg hun får det svært på STX/HTX, og jeg mener bare hun bør overveje det nøje. Synes også at du har lidt af en kontroversielt hensigt på mongoler (Som for øvrigt sagten kan finde ud af matematik). 

#13 Samfundsfag var blot et eksempel. Mente at gymnasierne i princippet ikke kigger på om man er god til de andre fag, men derimod kun det enkelte fag eleven skal op i. Trådstarteren går i 10. klasse hvor der er mulighed for at fordoble ens snit, da undervisningen er relativt let, næsten ingen lektier og en del social frihed... I mine øjne så er man ikke klar til gymnasiet når man knapt nok kan gennemfører en 10. klasse. Realisme bør også spille en rolle i dette. 


Brugbart svar (0)

Svar #17
22. marts 2015 af MaibritG

Bør jeg minde dig om at HHX ikke tælles som et gymnasium... Derved tror jeg hun får det svært på STX/HTX, og jeg mener bare hun bør overveje det nøje. Synes også at du har lidt af en kontroversielt hensigt på mongoler (Som for øvrigt sagten kan finde ud af matematik). 

Bør jeg måske også påpege, at HHX er handelsgymnasiet. Godt nok er HHX og HTX de mere erhvervsrettede gymnasier, men de optages på de videregående uddannelser på lige fod med STX-eleverne. Det betyder, at et A-niveaus matematik på HHX har samme sværhedsgrad som STX og HTX'ernes matematik A. Pensum er godt nok lidt forskelligt.

I mine øjne så er man ikke klar til gymnasiet når man knapt nok kan gennemfører en 10. klasse. Realisme bør også spille en rolle i dette. 

Jamen trådstarter nævner jo netop, at hun ikke er bekymret for hverken dansk- eller engelsk-prøven, men at matematik-prøven er mere problematisk. Årsagen til optagelsesprøven er jo i dette tilfælde, at trådstarter ikke modtager karakterer, da det ikke er en del af Rudolf Steiner skolens principper. Der er altså ikke tale om en elev, der på forhånd er blevet erklæret uegnet til gymnasiet i traditionel forstand eller en elev, der har været til gentagende optagelsesprøver på gymnasiet.

Realismen kommer jo netop til udtryk i en helhedsvurdering, der også anerkender, at det måske ikke er alle elever, der er lige gode til analysearbejde eller matematiske beregninger. At man er mindre god til matematik bør i hvert fald ikke udelukke optagelse på gymnasiet - og slet ikke hvis eleven vil ind på de mere sproglige linjer.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #18
22. marts 2015 af CamillaWH (Slettet)

Ved ikke om nogen har misforstået mig, men jeg er blevet erklæret gymnasieparat af alle mine lærer. Inklusiv min matematik lærer. Jeg har bare aldrig været den bedste til matematik. Men har så tænkt på om jeg kunne komme ind hvis jeg ikke bestod matematikdelen af prøven. Jeg vil meget gerne være ambulanceredder med henblik på at videreuddanne mig som paramediciner, dog skal man være 170 cm og jeg er 169 cm. Hvis jeg ikke bliver høj nok vil jeg gerne ind i forlagsbrancen (ved godt det to helt forskellige ting.)
Så matematik er det fag som jeg får mindst brug for.

Men tak til alle dem der har taget sig tid til at give mig svar!

Brugbart svar (0)

Svar #19
22. marts 2015 af BGH1995

#15 Det var dog utroligt... - Beklager meget, hvis jeg har fornærmet nogen mongoler - det var ikke min hensigt.

#16 Det er direkte forkert. HHX er en gymansiel uddannelse.


Brugbart svar (0)

Svar #20
22. marts 2015 af Savior123 (Slettet)

Åh gud, ja men man HHX omtales både skriftligt og mundligt ikke som gymnasiet (I hvertfald her i vores by). 

#18 Hvis du brænder for paramediciner så spil lidt basket eller lav hoppeøvelser... Eller lad håret gro lidt mere ;)


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.