Fransk

L'imparfait eller le passé composé

26. marts 2015 af knuthbecker (Slettet) - Niveau: B-niveau

Når man skal vurdere om et verbum i datid skal bøjes efter l'imparfait eller le passé composé, kan man så oversætte sætningen til dansk og vurdere hvad der ville lyde mest korrekt på dansk (f.eks. jeg har skrevet eller jeg skrev), for derefter at vurdere om der i pågældende sætning bør benyttes l'imparfait eller le passé composé?

Synes som regel at alle de andre regler om hvilken en af bøjningerne man skal bruge er meget komplicerede, så vil mene at det ville gøre det meget lettere!


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2015 af french doctor

Hej

Godt spørgsmål. Svaret er blot nej.

Forskellen mellem passé composé og imparfait er ikke en betydningsforskel - og ikke noget, man kan høre sig til.

Med et fint ord handler det om "aspekt".

Du kan med fordel læse om de to tider i din grammatik - hvis du har sådan én.

Ellers prøv at google: aspekt imparfait. Eller: passé composé eller imparfait. Og læs om det på forskellige hjemmesider, så vil du få det præsenteret på forskellige måder og begynde at forstå.

Jeg kan også anbefale de to glimrende øvehæfter "Fransk øvehæfte for begyndere" og "Fransk øvehæfte for fortsættere" fra Forlaget Sprogbøger - de koster sølle 75 kroner stykket. Begge hæfter er meget pædagogiske og der er fine øvelser med bl.a. passé composé og imparfait, så man får trænet de to tider.

Følger du disse råd, vil du på kort tid have helt fod på de franske datider.

Bon courage !

Sincèrement

Thomas

- - -

Sincèrement Thomas


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. maj 2015 af abdelmoula (Slettet)

La seule chose que tu dois savoir, c´est que le passé composé s´utilise au temps court, par exemple, hier ou avant hier.

L ímparfait s´utilise beaucoup au sujet narratif, lorsqu´on raconte une histoire, à ce moment la on peut utiliser     l´imparfait, et parfois le passé simple.

C´est une règle generale, il faut l´utilisé sans problème.

A bientôt

Abdelmoula Fatach


Skriv et svar til: L'imparfait eller le passé composé

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.