Fransk

SOIT vs Être

28. februar 2021 af Planteelsker - Niveau: B-niveau

Når jeg bruger glosen "jusqu'à ce que", siger min stavekontrol, at verbet der kommer efter skal stå i tiden "présent du subjonctif". Hvis man bruger glosen "jusqu'à ce que", skal jeg så altid have et verbum i "présent du subjonctif" efter?

Kan denne sætning: "Ajoutez un peu d’eau jusqu’à ce que la pâte soit assemblée"

godt blive skrevet om til "Ajoutez un peu d’eau jusqu’à ce que la pâte est assemblée"

Altså hvor jeg har byttet soit ud med est?

Og hvornor er det egentligt, at man skal bruge tiden "présent du subjonctif"?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. marts 2021 af jamenhalløjsa

Hejsa,

Ja, hvis du bruger glosen "Jusqu'à ce que" ('Indtil' på dansk) skal verbummet efter altdi stå i subjonctif.

Læs evt. ned ad siden på denne hjemmeside: https://french.kwiziq.com/revision/grammar/how-to-express-until-someone-does-something-with-jusqua-ce-que-subjonctif-present 

Der står også noget vigtigt omkring, hvornår du skal bruge présent du subjonctif og hvornår du skal bruge passé du subjonctif:

Regardless of the tense used in the main clause, the question is whether the main clause action will go on until the action after jusqu'à ce que happens, or until it has happened and stopped:

* If it goes on until the moment the action happens, you'll use Subjonctif présent

* If it goes on until after the action has happened and stopped, you'll use Subjonctif passé.
It's similar to the English construction: until after he's done this


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. december 2021 af Stygotius

Det hedder ikke "noget vigtigt omkring......"  men "noget vigtigt om....".

Ordet "omkring" betyder "rundt om".

I øvrigt angiver "soit" en mulighed, "est" en realitet.


Skriv et svar til: SOIT vs Être

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.