Filosofi

Moralfilosofi

17. april 2015 af UG124 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

                 

                  Er der moralfilosofiske årsager til ondskab?


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. april 2015 af adsafadfdsafdasf

Hej UG124,

Hvad mener du helt præcist med "moralfilosofiske årsager til ondskab" - spørgsmålet forekommer mig en smule kryptisk.

mvh adsafadfdsafdasf


Svar #2
17. april 2015 af UG124 (Slettet)

#1

Måske har jeg stillet mig selv et svært spørgsmål.

Ondskabsbegrebet diskuteres i filosofien som en disciplin, heriblandt indtræder moral og etik. Hvordan indtræder moral i ondskabsfilosofien, og hvilke årsager kan bevirke at ondskab bliver udøvet?

Giver det mere mening nu ? 

Tusind tak for dit svar

Best regards


Svar #3
17. april 2015 af UG124 (Slettet)

#1

Kan du hjælpe mig ?


Brugbart svar (1)

Svar #4
17. april 2015 af adsafadfdsafdasf

#2

Hvordan indtræder moral i ondskabsfilosofien, og hvilke årsager kan bevirke at ondskab bliver udøvet?

Rigtignok så diskuterer moralfilosofi hvad ondskab er for noget, men moralfilosofi bestræber sig ikke på, at svare på hvad der får folk udøve ondskab - her må du ty dig til nogle af de andre videnskaber (psykologi og sociologi eksempelvis). 

De primære spørgsmål, der drøftes af moralfilosoffer om emnet ondskab er spørgsmål som; 

- Skal vi bruger udtrykket "ondskab" i vores moralske, politiske og juridiske diskurs og tænkning, eller er ondskab et forældet og tomt begreb, som bør gå i glemmebogen?

- Hvad er forholdet mellem ondskab og andre moralske begreber som "badness" og "wrongdoing".

- Hvad er de nødvendige og tilstrækkelige betingelser for en ond handling?

- Hvad er de nødvendige og tilstrækkelige betingelser for en ond karakter?

- Hvad er forholdet mellem den onde handling og den onde karakter? 

Hvis det er ondskab i disse henseender du ønsker at blive klogere på, så vil Hannah Arendt eller Immanuel Kant være vejen frem. 

Jeg ved godt, at dette nok ikke er hvad du håbede på og måske ligefrem ingen hjælp overhovedet - bevares - men jeg syntes dit spørgsmål passer bedre ind i en videnskab som moralpsykologi og ikke moralfilosofi :-) 

I psykologiens verden vil man sige at ting som chauvinisme (nationalistisk, religiøs, sexistisk osv.), dårlig opvækst, fravær af empati, aggresionens natur (mennesket er født til at udøve ondskab), blind loyalitet overfor autoriteterne (Se Stanley Milgram's "Lydighedens dilemma") og andre betingelser kan munde ud i rendyrket ondskab.

mvh adsafadfdsafdasf


Svar #5
17. april 2015 af UG124 (Slettet)

#4

Hold da op - et gennemtænkt og brugbart svar! Lige hvad jeg ledte efter!

Jeg har ændret mit spørgsmål til "Er der moralsocialpsykologiske årsager til ondskab?" i håb om at det var bedre, idet jeg vil beskæftige mig med psykologien i stedet for. Det, du skrev om skrev om psykologien, hjalp mig rigtig meget. 


Brugbart svar (1)

Svar #6
17. april 2015 af adsafadfdsafdasf

#5

Psykologiens Veje (bog) har et kapitel om ondskab - måske din skole eller det lokale bibliotek har denne bog? I så fald, kan det varmt anbefales, at du anskaffer dig denne bog :-)

mvh adsafadfdsafdasf


Skriv et svar til: Moralfilosofi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.