Oldtidskundskab

HERODOT HJÆLP :O

06. juni 2015 af ejejejej (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg skal snart til eksamen i old og er i gang med at læse Herodots Forfatningsdebat. Men jeg er blevet lidt i tvivl om, hvor meget man skal analysere. Jeg har kigget på mine noter fra dengang og der er intet analyse, fx retorisk.

Min lærer har ellers lavet en slags disp. for ens oplæg til eksamen og derstår man skal analysere...

Kan det passe, at der ikke er nogle analyseelementer i Forfatningsdebatten? og er der nogle der har nogle noter eller lign. til analysedelen?

TAK!


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2015 af DinHjælper (Slettet)

Hej,

Da jeg selv var til old-eksamen, skulle jeg kun redegøre for, hvad der stod i selve teksten, og hvem der havde hvilke holdninger. Jeg kiggede ikke på det retoriske i teksten, men lavede i stedet en kildekritiskanalyse, da der er noget i kildens årstal, som ikke stemmer overens. I vores tekst stod der tydeligt, at Herodot blev født i 480 f.kr., men at diskussionen mellem de tre persiske stormænd fandt sted i Persien i 522 f.kr. Dette betyder, at Herodot måske kan have skrevet teksten, for at underholde borgerne, da det var en af de første historiske tekster. 

Desuden har kilden en tendens i form af, at den giver Otanes mest taletid, hvilket giver udtryk for, at Herodot selv troede på demokratiet som styreform. Ydermere er kilden en andenhåndskilde, da Herodot ikke selv var til stede, men rejste ud i verden for at opsøge kilder. Han har derfor højst sandsynligt kun hørt grækernes side af historien, da han selv kun forstod græsk.

Oldtidskunstskab er et svært fag, så man kan aldrig regne med kilder og årstal!
Dette var i hvert fald, hvad jeg lærte under demokratiforløbet mht. Herodots forfatningsdebat.

Held og lykke med eksamen! :-)


Svar #2
10. juni 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak for det! :) Så jeg skal ikke ned i teksten og analysere nogle bestemte ord eller dele af teksten?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juni 2015 af DinHjælper (Slettet)

Det lærte vi i hvert fald ikke. Men jeg skal ikke kunne tale for hele landets censorer. :-)

Skriv et svar til: HERODOT HJÆLP :O

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.