Religion

AKUT hjælp - eksamen imorgen

08. juni 2015 af Jb123 - Niveau: 9. klasse

Hej alle, jeg ville blive meget glad, hvis der var nogle der ville hjælpe mig.. jeg skal op i kristendomskundskab imorgen og jeg fandt den her opsætningsmodel eller sådan med hvordan man kunne redegøre for sin tekst inde til forberedelsen, men er i tvivl om hvordan man kan få flettet det ind og kan man tillade sig at snakke om det der står i opsætningsmodellen, når man jo trækker nogle spørgsmål man skal snakke om???

Referer teksten 
4. Hvad beretter teksten om? 
a. Referer tekstens indhold og beskriv dens struktur. 

Kommenter / analyser teksten 
5. Hvilke personer optræder i teksten? 
6. Hvilke religiøse fænomener optræder i teksten? 
a. Definer de i teksten omtalte fænomener og beskriv deres funktion. 
(religiøse fænomener kan eksempelvis være mana, tabu, helligånden, dåb, synagoge, faste, pilgrimsfærd, Koranen, hadith, meditation, mystik etc.) 
7. Hvad er tekstens intention/hensigt? 
a. Redegør for tekstens betydningsindhold. Forklar hvorfor teksten er skrevet, og hvad forfatteren vil opnå med teksten. 

Perspektiver teksten 
8. Hvordan kan teksten placeres i forhold til den religion, der er tale om? 
a. Sæt teksten i relation til kendt stof indenfor den pågældende religion. 
9. Hvilke paralleller findes der inden for andre religioner? 
a. Optræder fænomener eller personer fra teksten i andre religioner? 
10. Hvor aktuel er teksten? 
a. Forklar hvilken rolle teksten spiller for den pågældende religion i nutiden. 

Kritiser teksten 
11. Hvilke forhold i teksten kan kritiseres? 
12. Hvordan er dit syn på teksten? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2015 af pellele (Slettet)

Det har nok noget at gøre med, at den model, du har udlagt, er en, der kan bruges til eksamen på STX. Jeg havde kig på selvsamme model, da jeg var til eksamen sidste år i 2.g. 

Der foregår det således, at man trækker en tekst, og så er det op til eksaminanden selv, at finde væsentlige punkter og træk ved teksten. Derfor den velegnet til eksamensformen i gymnasiet, og jeg foreslår derfor at du - da I tilsyneladende får specifikke spørgsmål til teksten - kun lader dig inspirere af punkterne til evt. at kunne besvare de spørgsmål, du bliver stillet - og ikke følger modellen slavisk, som det kan gøres på STX.


Skriv et svar til: AKUT hjælp - eksamen imorgen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.